M2022, uge 7
(M20XX-indlæggene er et forsøg på at dokumentere min egen rejse mod at leve et mere bevidst liv, og en måde at hjælpe mig selv til at holde fokus på projektet på. Indsatsområderne er en skønsom blanding af økonomi, bæredygtighed og minimalisme, og mit håb er, at indlæggene kan fungere som inspiration for andre, der gerne vil bevæge sig i samme retning ud fra devisen: Ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget).
Denne uges M2022-indlæg rammer dig tidligt pga. pkt. 4. På den måde har du i morgen, fredag, hvor du kan nå at ringe/tjekke/gøre noget inden weekenden.
I den forgangne uge:
1.
Skulle vi have været til Luminis på Egeskov Slot med min søster og hendes familie. Billetterne var en julegave, og datoen var aftalt lang tid i forvejen. Men ak – covid, det lille svin, kom og stak to streger i hjulet, og derfor stod jeg fredag med 3 ekstra billetter til lørdag. Min søster og jeg blev enige om, at der nok ikke var meget ide i at ringe derover og forsøge at ændre datoen, eftersom Luminis kun kører en uge, og de fleste børnefamilier godt ved, hvad klokken er slået, når først der er én i hjemmet, der er testet positiv.
Jeg hev min kammerat og en veninde med i stedet, og selvom det var trælstrælstræls, at vi ikke kunne gennemføre den familietur, som alle ungerne havde glædet sig til, så vi nogle andre gode mennesker og fik brugt to af billetterne, så de i det mindste ikke gik til spilde.
2.
Har jeg tjekket op på ferie, fordi jeg pludselig blev i tvivl om, hvordan det nu lige var med ferie-fridage og den nye ferielov.
Her giver jeg mig selv et gult kort, for som gammel TR burde jeg have kunne huske, at FF-dage er bundet op på overenskomst, og ikke Ferieloven.
Beklageligvis er der ikke en eneste arbejdersgiver for tegnsprogstolke, der i dag har overenskomst, og dermed har vi jo som udgangspunkt ikke ret til dem. Men som på mange andre ikke-overenskomstdækkede arbejdspladser, får vi dem alligevel, men om de bliver tilskrevet efter de gamle ferieregler, så der kommer 5 dage til maj, eller om de kræver 6 eller 9 måneders anciennitet er ikke nedskrevet nogen steder.
Når jeg gik på jagt efter dem, er det fordi, jeg allerede nu gerne vil have en fornemmelse af, hvor meget ferie, jeg kan holde med børnene til sommer. Hvor vi efter den gamle ferielov havde 5 (6) uger at bruge af, sparer vi nu, som de fleste ved, 2,08 dage op pr. måned, og jeg synes sgu, at det er svært at samle til bunke, fordi der hele tiden kommer en efterårsferie, lidt tvungen julefri og noget påske. Derfor “sparer jeg op” forstået på den måde, at jeg selv har valgt at betale for de fleste af de fridage, jeg holder og har holdt, fordi jeg bedre kan undvære 3 dages løn hist og pist, end selv at skulle betale for at holde 14 dage fri til sommer.
Og derfor blev det pludselig vigtigt for mig at vide, om jeg får 5 ekstra dage i nakken, fordi det sgu er *lidt* hidsigt at undvære løn for hele dage, når nu andre ting også sparker til økonomien, som f.eks. de kørepenge, jeg ikke får pga. fjerntolkning og hjemmeisolation, elpriserne, der bare har sat kursen mod himlen osv. Derfor ville det være meget fedt med 5 betalte dage, der kan bruges, når vi rammer nogle af alle miniferierne i løbet af foråret.
Nu har jeg skrevet det på min langtids-to-do, så jeg husker at holde øje med, om de kommer, så jeg kan nå at rykke for dem, inden jeg skal bruge dem, hvis de ikke gør.
3.
Har jeg fået hele 3 forespørgsler på panini-opskrifter fra mennesker, der har en paninigrill, men er helt ideforladte.
Så nu får I lov at hjælpe.
Skriv jeres bedste opskrift(er) enten i kommentarfeltet eller i en mail, så samler jeg dem i et seperat indlæg, så vi alle sammen har et sted at gå hen, når vi mangler inspiration.
4.
Er jeg blevet sådan én, der går op i el, og det skal du også være, for der er MANGE penge at spare.
Det var jeg ikke blevet, hvis ikke min kammerat havde taget mig i kraven, peget venligt men utrolig bestemt på min el-måler og sagt: “Nu får du tjekket op på det der.”
Først blev jeg meget gammel og træt, for det er sgu godt nok ikke nemt at gennemskue, synes jeg. Men jeg fik hentet den app, han talte så forelsket om, og selvom jeg sukkede mig teatralsk hele vejen gennem oprettelsen, fordi den spurgte mig om alt *MULIGT*, endte jeg – som man jo ofte gør – med at blive fanget af det.
I dag har jeg ringet til Norlys og bedt dem flytte mig fra Pulje El til Flex El. Sidstnævnte er den, hvor det betyder noget, hvornår man bruger sine kWh; hvor det f.eks. kan betale sig at tænke over, hvornår man tænder sin opvaskemaskine.
Og jeg *ved* godt, at det lyder skidebesværligt og kedeligt, men hæng lige på to sek.
For det, jeg lærte, da jeg sad og klikkede rundt på alle mulige hjemmesider var, at godt nok er prisen på din el altid sammensat af alle mulige tal, hvilket gør det virkelig svært at sammenligne. (Jeg bestilte faktisk priser hjem fra andre elselskaber, bare for at se, om jeg kunne).
MEN!
Det, man i hvert fald *kan* sammenligne, er priserne på fast og variabel hos det selskab, man har, og det var her, det blev interessant.
For se her: (Hvis det er svært at se billederne, så find hjemmesiden her)


“Men Linda” siger du så. “El er DYRT nu, så hvis nu prisen er meget højere – så bliver det jo dyrere, end det, der står der?”
Hæng på. For lidt længere nede på siden, kan du se den her graf:

Det er timeprisen for el. Nu. I dag. Hvor det er dyrt. Find den ALLERDYRESTE time. Den er stadig LANGT billigere, end den faste pris.
Jeg blev ved med at tænke, at der måtte være noget, jeg overså, for hvis ét produkt er så indlysende billigere end et andet – hvorfor skulle man så vælge det dyre? Derfor ringede jeg til Norlys og imagine my surprise da den søde unge mand svarede, at jo. Den var god nok. Flex/variabel er stort set altid billigst. “Jamen, hvorfor i alverden har I så det andet produkt??” spurgte jeg vantro (-og kæmpede med at holde fordømmelsen ud af mit tonefald). “Fordi der er nogen, der bliver bange, når noget ikke er fast’” lød svaret. “Og derfor bliver alle som default sat op med den faste pris.”
Jeg skiftede på stedet, for om jeg så har alt, hvad jeg ejer og har af hårde hvidevarer til at køre prime time, så er det STADIG billigere, end det, jeg betaler i dag. Vi bruger lige knap 3000 kWh om året, så med priserne lige nu betyder det for os en årlig besparelse på omkring 1600 kr.
Norlys har ikke en app (endnu), hvor man kan følge priserne time for time (du kan se det på hjemmesiden), men det er der mange andre selskaber, der har. På den måde kan du helt konkret se, hvornår det er en god ide at starte opvaskemaskinen, og hvornår du skal vente med at tumble tøj.
Jeg har læst mig frem til, at hårde hvidevarer står for ca. 50% af el-forbruget i en husholdning, så hvis man har det her i baghovedet, og samtidig tænker over sine vaner, er der god mulighed for at trække elregningen betragteligt ned. Jeg slukker f.eks. konsekvent ovnen 10 minutter før, jeg tager maden ud, jeg smider låg på, når jeg koger ting i gryder, og jeg tørrer så vidt muligt tøjet 80% på stativet, og giver det så bare lige det sidste i tørretumbleren, så mine håndklæder ikke føles som karton.
Så blot en opfordring til at tjekke, om du også kan spare penge ved at skifte til variabel pris gennem den udbyder, du nu har. Evt. kan du tage den samme tur som mig med app’en først (Watts) – hvis du bor til leje, står de fleste af de oplysninger, du skal bruge, på din lejekontrakt. Ender du med at beslutte dig for at skifte udbyder, er der også flere af dem, der tilbyder, at du kan betale månedsvis i stedet for kvartalsvis – og når du køber noget sjovt for alle de penge, du har sparet, så send min kammerat en kærlig tanke.









