Skip to content

28 Comments

  1. Lone
    3. oktober 2020 @ 21:26

    Tak for rundturen og for anbefalingen af podcast. Som relativt ny skilsmissemor kan jeg i både dine fortællinger og i podcasten spejle mig meget i en stor del af det, og slet ikke på andre punkter (fx det heftige datingliv, det er et nej tak herfra ligenu, haha!). Men uanset hvad, så giver det mig så meget at høre om andre alenemødre af alle slags, fordi det så sjældent bliver repræsenteret. Det er rart at få spejlet og sat ord på det svære, men især at få sat fokus på alle fordelene ved ens egen levevis. For dem er der masser af! Jeg kan også huske hvordan jeg før skilsmissen ofte kunne misunde dig i dit forældreskab IKKE at skulle håndtere parforholdskonflikter og forskellige værdier ift opdragelse, osv. og nu er jeg bare glad i mit alenemorliv.
    De ting jeg savner ved et parforhold, fandtes alligevel ikke nødvendigvis i mit parforhold, så det er bedre at skabe den gode hverdag på de reelle præmisser alene.

    For mig er den største ensomhed ikke forbundet til det at være alenemor, men fordi jeg har været syg gennem flere år, hvor mine børns far var tættest på mig, så er han én af de få, der virkelig ved hvordan jeg har haft det, hvor udmattet jeg har været og hvad det har krævet af kampe og ofre. Og det er ensomt, at det livsvidne er flyttet, også selvom det faktisk også var ensomt før skilsmissen, fordi han alligevel ikke formåede at give mig den omsorg jeg havde brug for ift. sygdommen. Alt dette for at sige, at livet som alenemor, vurderingen af livskvalitet og tilfredshed (Fx ensomhed) også farves meget af de perspektiver ens andre livsvilkår giver.

    Tak for dit smukke og omhyggelige spejl, som altid er en stor inspiration og glæde!

    Reply

    • Linda
      4. oktober 2020 @ 18:26

      Det giver 100% mening, Lone. Tak for at føje den fine nuance til det brogede billede <3

      Reply

  2. MettePedersen
    4. oktober 2020 @ 11:01

    Kære Linda, jeg har læst indtil ‘Lykke og sorg’. Du får lige en komm på det første.

    Med mindre du og jeg er lavet af meget forskelligt genetisk materiale, så er mit gæt du kan blive lige så forelsket nu som du kunne før Anton og Frida. Jeg måtte pga kedelige omstændigheder flytte fra min fars datter, da hun var 1,5 år (hendes far og jeg beholdt dog et super samarbejde i mange år). Og nej hvor har jeg været forelsket efter jeg blev deltids single mor. Jeg havde jo netop friweekender og de blev brugt i Aarhus’ natteliv, for jeg ville gerne finde faderen til mit næste barn og prøve at få mig en ‘rigtig’ familie. Den far fandt jeg ikke, men jeg havde nogle heftige forelskelser.

    I dag er min datter voksen, hun er 32. Min og andres erfaringer med voksne børn er at uanset HVAD man har valgt at gøre som forælder, vil de en dag komme til dig og spørge hvorfor man ikke kunne give dem en anden barndom. Min datter var syg efter at få en lillebror eller lillesøster. Jeg forklarede det skulle jeg bruge en mand til, hvorefter hun f eks kunne finde på at sige i bussen ‘mor kan du ikke bruge den mand derhenne ‘ 🙂

    Vi boede til leje uden særlig mange penge. En weekend, da en veninde overnattede med sin søn, blev hendes søn forelsket i konceptet med at bo i lejlighed. De boede mor, far og ham i et dejligt rækkehus i en forstad til Aarhus, med have og gårdhave med al verden legekammerater.

    Nogle af børnene i børnehave/sfo blev hentet sent, fordi deres forældre havde høje stillinger/dyre huse etc. De børn var meget misundelige på jeg kunne hente min datter så tidligt, fordi jeg var studerende en del år. Min egen datter ville til gengæld ikke med hjem kl 15, hun ville blive og lege 🙂

    Min pointe er, alle børn længes efter noget, vi ikke kan give dem. Det behøver de ikke blive traumatiserede af. Det vigtigste er at de har mindst en forælder, de ved elsker dem ubetinget. Jeg tror så det er ubetinget meget hårdede at stå alene med det hele. Min datters far og jeg bevarede som sagt et godt venskab. Ofte, hvis vi havde tilbragt en lørdag sammen og lagt hende i seng, fortsatte vi med at snakke om hende, når hun var faldet i søvn. Kh Mette

    Reply

  3. Cecilie
    4. oktober 2020 @ 11:03

    Netop det der med at være to til konfliktshåndtering og muligheden for at lade den ene få luft fra forælder-rollen et lille-bitte øjeblik, tænker jeg faktisk tit over – primært fordi min kusine blev alene med hendes to piger da de var små.. Jeg har godt nok sendt flere tanker med næsegrus beundring overfor hendes måde at lykkes med det hele på, når jeg står og er klar til at “kaste barnet ud af vinduet” og bliver reddet af at min mand kan tage over..

    Tak for dine tanker!

    Reply

    • Linda
      4. oktober 2020 @ 18:37

      Det er faktisk forbavsende rart at høre, at det, jeg skriver, også genkendes af én, der sidder et andet sted ved bordet, end jeg selv gør. Så selv tak <3

      Reply

  4. Mette Pedersen
    4. oktober 2020 @ 15:12

    Kære Linda, nu har jeg fået læst det hele og mange tak for inspirerende læsning. Specielt din udgang er fantastisk, fordi den i en sætning rummer hele forklaringen på alt, nemlig kærligheden. Jeg håber for dig, du kan ligge nogle af bekymringerne på hylden med tiden. Jeg ved jo intet om dine forældres helbred, men dejlige børnebørn er nok den bedste livskvalitet man kan have i den generation. Så mon ikke dine børn er med til at give dem så mange glæder at dine forældres helbred styrkes?

    Jeg har svært ved at forstå, bejlerne ikke står i kø ved din dør. Og det behøver jo nemlig slet ikke være en, man bor sammen med. Hvis der skulle komme en forbi, som forelsker sig i dig, har du jo det hele. 2 skønne børn og en kvinde der ved hun ikke vil have flere. Hvad er der ikke at elske? Og hvis du møder en sød en, så vil vedkommende jo nok selv have forældre/søskende/fætre/kusiner osv. En anekdote til det: Min datters far fandt sig en ny sød kæreste og hendes forældre har altid været helt tossede med min datter og det er gensidigt. Så der var lige et par bonus bedsteforældre som ingen anede eksisterede.

    Det skal nok gå Linda, jeg håber du kan distancere dig til sygdomme. Du er jo da fænomenal god til at sætte pris på dine glæder her i livet. Og til at dele dem med os andre. Kh

    Reply

    • Linda
      4. oktober 2020 @ 18:35

      Kære Mette.

      Tak for din fine tilbagemelding. Jeg genkender meget af det, du skriver om din voksne datter fra det, mine veninder og jeg gennem tiden også er nået frem til, nemlig at man i sit forældreskab i forsøget på at undgå at lave én type fejl, uvægerligt ender med at lave 100 andre. Og at uanset hvad man er vokset op med, så vil der altid være valg, ens forældre har truffet, som man ikke forstår.

      Min tilgang til både kærlighed og sygdomsangst er, at det vigtigste er at være tilstede i nuet. Det er en frygtelig kliché, men noget af det, jeg allerhelst vil undgå er, at komme til at leve mit liv i en ventesal. Det var en af de væsentligste årsager til, at jeg valgte at få børn alene; at uanset om det, der måske/måske-ikke kommer er noget, man glæder sig til eller frygter, så spilder man livet, hvis man bare sidder på sine tasker og venter. Det kan være svært at undgå, at tankerne stikker af, men i det store og hele tror jeg, at jeg egentlig er ret god til at glæde mig over livet med alt, hvad det er og bringer <3

      Kh

      Lida

      Reply

      • Mette Pedersen
        4. oktober 2020 @ 18:50

        Kære Lida, sikke en smuk tastefejl hihi. Min agenda som dengang mor var først og fremmest ikke at gentage min egen mors fejl. Min mor havde mange gode sider, jeg voksede op med 2 forældre, der boede sammen, og de gav os børn materiel tryghed. Men det var ekstrem dysfunktionel familie: vold, had, sexuelt misbrug, utroskab. PS ikke mig, der blev misbrugt, det var min kusine. En veninde af mig har senere beskrevet det som en ‘ulykkelig teatersal’. For udadtil var der sørme ikke noget galt. Vores forældre var prominente borgere. Det var mig, der som den ældste altid sørgede for at være hjemme og holde øje med situationen. Jeg nævner det bare fordi min egen datter jo så måtte vokse op uden 2 forældre, der kunne finde ud af at bo sammen. Dengang var mit motto ‘det er vigtigere at forældrene er gode venner end at de bor sammen’.

        Mht bekymringer … ork du. Jeg var blevet millionær, hvis man kunne tjene penge på at bekymre sig. Måske er det min alder, jeg er i dag 56, der gør at jeg har lært ikke at bekymre mig så meget. Og ja min datter er jo voksen, men jeg kan sagtens bekymre mig om hun nu får covid19, men jeg er så også en med seriøse mom issues. Hihi. Tak for dit svar, jeg har fulgt med på din blog siden ca 2008, har vist læst alle dine opslag. Jeg kommenterer fordi jeg er kæmpe fan af dig – og dine. Glæder mig altid når jeg ser, der er nyt fra dig. PS dine spare/minimalisme indlæg har virkelig inspireret mig rigtig meget, også tak for dem.

        Reply

        • Linda
          4. oktober 2020 @ 18:53

          😄❤️❤️

          Reply

  5. Astrid
    4. oktober 2020 @ 16:30

    Hej Linda

    Jeg har læst med i flere år og aldrig kommenterer før, men det her indlæg har jeg lyst til at takke dig for. Det er muligt at du ikke taler for alle sole-mødre – det kan nok ingen – men mig ramte du lige i brystet. Du giver ord til så mange af de tanker og følelser som jeg har gjort mig som solomor og der er bare noget fantastisk i at se sine egne tanker så præcist beskrevet af andre.

    Især din beskrivelse af ensomheden i den første tid, som også ramte mig som et godstog efter en graviditet som slet ikke blev så ensom, som jeg havde ventet. Det var faktisk den oplevelse af ensomhed, som tog min lyst til at få nummer to, selvom jeg ligesom dig egentlig ønskede en søskende til mit barn for hans skyld. Måske havde ensomheden ikke været der ved nummer to, men for mig forsvandt lysten til at få flere børn og ham jeg havde blev helt nok. Og jeg tror ikke man skal få børn man ikke ønsker sig vildt og blodigt (som det var tilfældet første gang). Sådan er vi forskellige og ensomheden er heldigvis væk idag.

    Som dig savner jeg heller ikke en forældre mere i hverdagen, og jeg ser egentlig mange fordele i bare at være en, men jeg kan genkende savnet i konfliktsituationer og de dage hvor det bare ville være skønt, hvis en anden klarede putningen 😉
    Jeg oplever dog også savnet på den måde, at den manglende far er et stort tema for min søn. Han ringer fx ofte på døren når vi kommer hjem, og kommentere jeg det, så svarer han “jeg skulle bare lige se om min far åbnede”. Der har også været aftener hvor han græd sig i søvn over savnet af en far/at være som de andre. Det lyder ikke som om det er et tema i din familie og måske bliver det aldrig det. Men selvfølgelig gør det ondt i hjertet at være den som har truffet den beslutning, at der ikke er en far, når man holder om sit grædende barn.

    Nå, men jeg ville egentlig bare sige dig tak for indlægget, som jeg virkelig nød at læse – næste gang nogen spørger til mine tanker (som folk jo gør når man har valgt anderledes), så kunne jeg være fristet til bare at stikke dem en kopi af dit indlæg. Og tak for bloggen i øvrigt, som jeg altid nyder at læse med på!
    /Astrid, solomor til en dreng på snart 6.

    Reply

    • Linda
      4. oktober 2020 @ 18:43

      Sikke en fantastisk kommentar, Astrid – tusind tak for den!

      Jeg tror, at os, der har valgt at gøre det selv, alle fra tid til anden bliver ramt af tyngden over at have truffet et valg på vores børns vegne, om at give dem væsentligt anderledes vilkår end de fleste andre. For mig var det nemmere at tænke, at ‘det kan vi jo bare snakke om!’ inden jeg fik børnene, end da de først var her. Det er jo nok meget naturligt, for den altopslugende kærlighed, man nærer til sit barn, er umulig at forestille sig på forhånd. Og det der jo netop den, der får det til at rive i hjertet, når de bare gerne vil have det samme, som alle de andre har. Du har ret i, at det ikke er et generelt tema her, men det opstår stadig, og når det gør, så rammer det også mig.

      Tak for at bruge tid på at melde tilbage.

      Kh

      Linda

      Reply

    • Lone
      4. oktober 2020 @ 20:51

      Sole-mødre ❤️❤️❤️

      Reply

  6. Marie
    4. oktober 2020 @ 17:28

    Tak for et nuanceret indblik i glæder og sorger ved en anden familiekonstellation end min egen. Jeg kan særligt spejle mig i den med klippe 90% af snorene til sit netværk fra den ene dag til den anden. Der er mange fordele ved at få børn mens man er studerende, men det var socialt selvmord – også selvom jeg er del af en kernefamilie med far og mor og børn. Hvorfor vil kernefamilierne i øvrigt ikke inkludere soloforældre i deres netværk?

    Reply

    • Linda
      4. oktober 2020 @ 18:50

      Det har jeg aldrig skænket en tanke, men selvfølgelig river det også en masse over. Virkelig relevant indspark – tak for dét.

      Ift. hvorfor kernefamilien ikke vil inkludere soloforældre, så tror jeg, at det, sådan helt lavpraktisk, handler om symmetri. At det bare passer bedre, når der er to fædre, to mødre og nogle børn, end hvis der sidder en ene-og-alene-stork ved bordet og stritter. Jeg tror, at de måske ubevidst kommer til at putte mig i ‘veninde-kategorien’, og aftaler med veninder er nok typisk af en anden karakter, end aftaler med vennepar. Jeg kan sådan set godt forstå det. Det er bare stadig super frustrerende, fordi det her jo for pokker er min familie, og som familie savner vi jo at få lov at lave familieting med andre familier. For selvom det er fint med venindekaffe om aftenen, eller en tur på legepladsen en eftermiddag, så føles det amputeret, at der meget sjældent er aftensmadsaftaler, Sankt Hans grill-aftener eller ture i sommerhus på tapetet for os. Det er et ilandsproblem, men lige præcis det med at falde ned i sprækken mellem single- og familiestolen fylder væsentligt mere, end jeg på forhånd havde forventet.

      Reply

      • Charlotte
        4. oktober 2020 @ 19:24

        Kære Linda,
        Tak for at du deler så ærligt og for at skrive et indlæg, hvor det er så let at spejle sig. Du er så god til at sætte ord på nogle af de tanker, som kan være svære at beskrive og som Astrid skriver, så er her et indlæg man får lyst til at vise andre, der måtte have spørgsmål. Jeg har stadig gemt dit skriv om does and dont’s, hvis man skulle havne i mødregruppe med en som os, og dette er et godt supplement dertil 🙂

        Reply

        • Linda
          4. oktober 2020 @ 20:46

          @Charlotte: Tusind tak, Charlotte. Hvor er jeg glad for at høre, at det kan bruges:)

          Reply

      • Trine
        4. oktober 2020 @ 19:40

        Hvor er det ærgerligt. Jeg kommer til at tænke på en af min lille families kæreste relationer. Vi lærte hinanden at kende som to kernefamilier, og derfor er det selvfølgelig noget andet, men da forældrene i den anden familie gik hver til sit, er vi fortsat med at se moren+barn netop til fødselsdag, højtider, i sommerhus og den slags, og de har en slags særstatus i vores liv – en bonusfamilie kan man nærmest sige, og det betyder så meget for os. ❤️

        Reply

        • Linda
          4. oktober 2020 @ 20:47

          @Trine: Det gør det med garanti også for dem <3

          Reply

  7. Jette
    4. oktober 2020 @ 19:36

    Tak for dit indlæg. Du har så mange gennemtænkte refleksioner, som jeg sætter stor pris på. Jeg har for længe siden hørt podcasten “Alenemor &”, så den er ikke dugfrisk i erindringen, men jeg kan huske, at jeg faktisk blev lidt provokeret af, at de i min optik malede et billede af familien med to forældre, som jeg ikke kunne genkende. Jeg ved godt, at der er stor forskel på familier og situationer, men for mit – og mange af mine veninders – vedkommende, er der én af de to forældre, som klart fungerer som overhoved ift. børnene og de opgaver, der følger med. I langt de fleste tilfælde er det moderen, mig selv inkl., der driver det hele. Så meget for ligestilling, men det er jo en lang og mere indviklet diskussion, som kan tages på et andet tidspunkt. Min mand arbejder meget og er væk 6 dage i ugen fra morgen til aften. Han afleverer børnene i børnehave 1-2 gange om ugen max, men har her 6 år efter vi fik børn, endnu aldrig hentet dem. Jeg står for alt husholdning, mad, rengøring, madpakker, forældremøder, opdragelse, putning… alt simpelthen. Jeg er altså i praksis også alenemor langt det meste af tiden. Jeg kan se, at det lyder helt indebrændt, men det var egentlig ikke meningen. Jeg ville bare sige, at både jeg og langt de fleste familier jeg kender, har en forælder, som i praksis styrer det meste fordi den anden ikke er tilstede. Og jeg følte at de i podcasten havde en forestilling om, at man da så kunne være to til at dele rengøring, opvask o.l. Jeg er helt med på at der er andre store forskelle: at vi er to forældre til at dele de store følelser, at der er to indkomster osv. Jeg ville egentlig bare sige, at jeg tror, at vi som i mange andre situationer let kommer til at lade forestillinger om andre flyde sammen med de drømme vi selv har, så vi kommer til at forestille os græsset grønnere på den anden side.

    Reply

    • Linda
      4. oktober 2020 @ 20:53

      Jeg tror egentlig, at det grundlæggende kommer ned til, at de fleste af os gerne vil ses. Uanset om vi er selv hele tiden, noget af tiden eller aldrig. Og derfor kommer man altid til at skære en lille smule tænder, når andre mennesker synes, at den situation, man sidder i – modsat deres – er nem og fuld af ‘bare’ og overskud. For problemet er, at når man møder den slags holdninger, så udvikler det sig ofte til en konkurrence om, hvem der har det hårdest – og det tror jeg egentlig ikke NOGEN af os gider høre os selv sidde og argumentere for. Så det er lidt som med nærighed: At man bliver ekstra sur på dem, der bringer det til bordet, fordi de med deres adfærd tvinger det frem i én selv:)

      Reply

  8. Henriette
    4. oktober 2020 @ 20:59

    Tak 🙂

    Reply

    • Linda
      5. oktober 2020 @ 15:58

      Selv tak:)

      Reply

  9. Mette
    4. oktober 2020 @ 22:19

    Hej Linda
    Jeg bliver også nødt til at skrive her, for du rammer så fint og rent, at jeg simpelthen sad og tudede, da jeg nåede til din sidste sætning. Er også selvvalgt enlig mor til to unger, lige et par år yngre end dine, så jeg er med dig hele vejen.
    Blev især virkelig ramt, og rørt, af dine beskrivelser af det forhøjede konfliktniveau, som uværgerligt følger med, når der ikke er nogen, der kan ta’ over – når man selv godt kan mærke at man bare virkelig, VIRKELIG burde se at komme ud af en eskaleret situation, men pinedød er nødt til at blive og få den kørt ned igen. Jeg er dig simpelthen dybt taknemmelig for at ta’ det med, for det er sgu så sårbart – også overvejelserne om balancen ml på den ene side at måtte lære sine unger at voksne også godt kan blive kede af det, (og at det er helt ok, at de lærer det,) uden at det tipper over ift den grundlæggende tro på, at den voksne stadig har ansvaret og overblikket og at de kan føle sig trygge i det.
    Jeg ku’ skrive en milliard ting mere, men vil stoppe her. Og bare sige tak, fordi du er så ærlig og dejlig og kærlig og klog. (Også det spejler jeg mig selvfølgelig i! 😉

    Reply

    • Linda
      5. oktober 2020 @ 15:59

      Hvor blev jeg glad for din kommentar, Mette. Det føles virkelig meningsfuldt at kunne videregive erfaringer og høre, at andre kan bruge dem til noget. Tusind tak for din fine tilbagemelding.

      Kh

      Linda

      Reply

  10. k r
    5. oktober 2020 @ 18:26

    Tak fordi du dele Linda

    Du er virkelig god til og få det skrevet

    Er slet ikke færdig med og læse det hele. men det med børn- aleneforældre-sygdomme med mere

    Man kan oprette en børne testamente
    Så vil den myndighed ikke bare selv bestemme men så vidt muligt følge det der er skrev

    Jeg har været inde i sådan en på den anden siden svært og skive uden bliver for privat vil du vide mere må du gerne spørge

    Ved du godt Anton og Frida har en fantastisk -vidunderlig mor

    Mange hilser

    Reply

    • Linda
      5. oktober 2020 @ 19:38

      Tak for tanken <3 Jeg har heldigvis et godt netværk og mange gode mennesker omkring mig at sparre med – ellers tusind tak for tilbudet <3

      Reply

  11. Iben
    6. oktober 2020 @ 05:46

    Sikke et fint indlæg. Jeg har aldrig været i nærheden af at være solomor, for jeg nærmer mig kobberbryllup med faren til mine to børn, som jeg i øvrigt mødte nede i tyverne, hvor man ikke havde nået at tænke den slags tanker.
    Alligevel er der ting jeg genkender – for vi laver heller ikke alle de der par-ting en hel masse. Vi tager ikke i sommerhus med vennepar, er til familiekomsammen hele tiden og igen, og min kalender er relativt tom rigtig meget af tiden. Den del af vores (relativt lille) familie der bor tættest på, er 300 kilometer og fire broer væk, så selv før corona så vi ikke familie mere end højst hver anden måned.
    Jeg kan også blive misundelig over alt det de andre oplever og de fællesskaber de har, men samtidig har jeg et barn, der ligner mig selv som barn – og jeg hadede, at vi altid skulle alt muligt.

    Mine forældre tog ingen hensyn til børn nede i 80’erne – vi skulle hele tiden til fest, familiehalløj med 18 mennesker, på besøg hos venner osv. De voksne drak sig fulde, røg sig skæve og spille violin som gale. For mig føltes det som et frygteligt kaos og jeg drømte bare om at få lov at slappe lidt af. Jeg tror langt hen ad vejen, at den ro og lidt færre, men meget nære relationer, som du giver dine børn, er noget de også i fremtiden kommer til at elske.
    Det blev en lang og lidt afvigende historie. Egentlig ville jeg bare sige, at jeg sagtens kan genkende nogle af de ting du beskriver, selv om jeg er en del af en kernefamilie, at jeg er fuld af beundring over hvor reflekteret og dejlig du virker i dit moderskab, at jeg er vildt imponeret over at du undgår at implodere af raseri, når bølgerne går højt og du ikke kan kaste håndklædet efter en anden voksen og at jeg tror på, at der er fordele og ulemper ved alt, og du har fat i den lange ende i forhold til at være der hvor man er og nyde det mest muligt.

    Reply

    • Linda
      6. oktober 2020 @ 19:45

      Tak for det, Iben.

      Der er ingen tvivl om, at vi alle sammen oplever elementer af de samme glæder og udfordringer i forælderskabet, uanset hvilken konstellation, vi er endt i. Jeg har slæbt lidt på fødderne ift. at skrive det her indlæg, for min erfaring siger mig, at nogle kommer til at læse det, som om jeg synes, jeg mangler noget, mens andre oplever, at jeg siger, at de har det nemmere end mig. Ingen af delene er sandt. Men det er svært at skrive et indlæg om, hvordan jeg oplever forskellen på min familieform og det, der trods alt stadig er det mest gængse, uden netop at fokusere på forskelle. Hvis ikke jeg gjorde det, ville det blive et kedelig indlæg:)

      Så jeg forstår 100% hvad du mener, og jeg er enig med dig: Jeg tror også, at der er langt flere ligheder end forskelle.

      Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.