Skip to content

30 Comments

  1. Fabrina
    15. august 2025 @ 07:48

    Fandt ud af under corona, at et par ekstra briller er godt at have liggende som kontaktlinse bruger.. er jo ikke helt urealistisk at vi kommer til at stå i samme situation igen, at alt lukker ned.. enten pga. Pandemi eller it nedbrud..

    Reply

    • Linda
      15. august 2025 @ 21:54

      Det har jeg ikke skænket en tanke, men det har du da fuldstændig ret i. Den lader jeg lige gå videre til kontaktlinsefolket i min omgangskreds. Tak!

      Reply

  2. Sarah Skarum
    15. august 2025 @ 08:18

    Sikke en interessant post.

    Men jeg er lidt forvirret.

    Hvilken situation er det, du forbereder dig til? Hvor man skal have ekstra holdbar deodorant og håndsæbe? Hvorfor ikke bare sørge for altid at have en ekstra af den normale?

    Vil du være klar til ikke at kunne handle deodoranter i månedsvis? Og hvis ja, hvad så med resten af dit liv? Mormon-stil med mad til et år på lager?

    Det lyder mega surt, når jeg skriver, men det er som om du forbereder dig på civilisationens endeligt. Flere gamle sygesikringsbeviser? Mon ikke det selv ved strømsvigt er nok at have det nuværende fysiske?

    Hos mig er det lidt mere low key. Men jeg ved, hvor lommelygten står. Tror jeg. Jeg tjekker lige i aften

    Reply

    • Linda
      15. august 2025 @ 22:15

      Det er en god pointe, at den måde, man forbereder sig på, hænger sammen med, hvad man normalt har i skabene. For det giver 100% mening at have en ekstra stående af det, man bruger – men det kan jeg ikke finde ud af, mange forsøg til trods. Jeg køber shampo, når jeg mangler, eller når jeg falder over noget af det, der er godt i mit hår, som er på bud, men uanset hvor mange gange, jeg har forsøgt at sætte det i system, er det ikke lykkes for mig.

      Jeg har derfor tusind gange prøvet at opbygge et lager, som jeg så tager fra, når jeg har glemt at købe – med det resultat, at jeg jævnligt løber tør-tør, og først opdager det, når jeg åbner skabet for at tage en ny, og hylden er tom. Derfor giver det for mig mening at have noget stående, som ikke bare bliver sluset ind i hverdagsforbruget, fordi det er den eneste måde for mig at sikre på, at vi har noget stående, hvis det bliver bøvlet at skaffe dette eller hint.

      Ift. sygesikringsbeviser udspringer mit valg af, at appen i dag spørger cirka en gang om ugen, om jeg ville være tilfreds med udelukkende at have en digital version – og det ville jeg ikke. Da vi skiftede læge sidst, lagde jeg vores aflagte sygesikringsbeviser hos mine forældre, fordi det altid er dem, der henter børnene, hvis jeg ikke selv kan nå det, ligesom de også er dem, der vil blive ringet til, hvis der sker noget med mig. I den situation vil jeg gerne, at de har børnenes personnumre ved hånden. Derudover vil jeg gerne fortsat have fysiske kort, for nu så vi for ganske nyligt, at et nedbrud hos Nets betød, at tusindvis af familier ikke kunne komme hjem fra ferie – hvilket jo ikke er to situationer, man automatisk ville forbinde.

      Dette blot for at sige, at det ikke behøver være alt eller intet; altså, net/intet net, strøm/nul strøm, men at der sagtens kan være situationer, hvor et system bryder ned eller bliver hacket, og man derfor, f.eks. på apoteket, er nødt til at gå et par teknologi-niveauer tilbage ifm. udlevering af medicin.

      Men den løsning og det forberedelsesniveau, der giver mening for én, giver ikke nødvendigvis mening for en anden, og så længe du bare lover mig, at du har fundet ud af, hvor lommelygten står, er jeg glad:)

      Reply

  3. Ida
    15. august 2025 @ 09:48

    I går var der indbrud i et hus på vores vej. Mens en teenager var alene hjemme i huset. At opleve, hvordan hele vores lille grundejerforening står sammen og hjælper hinanden i sådan en situation, er fantastisk. Der blev taget hånd om alt, og det synes jeg giver en stor tryghed. For det samme vil gælde i andre krisesituationer. Jeg synes også det er rart at tænke på, at der på vores vej er en sygeplejerske, et par håndværkere og en tidligere militærmand. Vi behøver ikke have planer for alt muligt, men her er en stiltiende opfattelse af, at vi hjælper hinanden. Nabohjælp styrer.

    Reply

    • Linda
      15. august 2025 @ 22:18

      Det er noget af det, Rasmus Dahlberg faktisk taler rigtigt meget om; at det næste niveau af prepping er dannelsen af fællesskaber. At det bliver vores evne til at samarbejde og finde sammen med andre, der bliver vigtig for, hvordan vi kommer igennem diverse kriser.

      Det er faktisk også nogle af de tanker, der ligger bag mit fællesskursprojekt; at det giver mening at arbejde på at etablere nogle gode fællesskaber i nærmiljøet. Det kan der aldrig komme noget dårlig ud af.

      Reply

  4. Cecilie
    15. august 2025 @ 10:20

    Jeg tror måske, det mest lavpraktiske, jeg skal i gang med at vænne mig til i den sammenhæng er, at vores bil jo for filan ikke BEHØVER ramme “nu tanker du mig kraftedme eller jeg går AMOK”-diesel-niveau, før jeg (lets be real, min mand) tanker den. Der er absolut intet i vores økonomi, der forhindrer, at vi bare tanker meget tidligere, det er bare en dårlig vane. Det skal slutte. Nu.

    Reply

    • Linda
      15. august 2025 @ 22:20

      Jeg kørte på dampe, da jeg trillede ind på tankstationen i dag, og jeg bandede over mig selv, så de mest forhærdede sømænd ville rødme. Det er ufatteligt, at det kan blive ved med at ske!?

      Reply

  5. Johanne
    15. august 2025 @ 10:24

    Jeg har en kronisk sygdom, så jeg prepper medicin, så jeg har til lang tid – jeg kan ikke overleve uden medicinen. Derudover har jeg aftalt med min kusine, at hvis noget skulle ske, så kører vi ind til hende med vores elbil (som altid er ladet), den kan vi tage strøm fra, hun har en brændeovn, og så skal vi nok klare os. Vi har desuden preppet vand og dåsemad, og min mand har købt en radio. Og resten er jeg naiv nok til at tro, at vi finder ud af.
    Jeg går utrolig lidt op i det, jeg kan simpelthen ikke holde ud at leve i frygt, så hellere fornægtelse (undtagen medicin). Min mand går lidt mere op i det.

    Reply

    • Linda
      15. august 2025 @ 22:21

      Men det tænker jeg da også er godt tilrettelagt? Der er lavet en plan for, hvad I gør, de livsvigtige behov er tænkt ind, og samtidig er der lidt elastik i hovedet til at forholde sig til den konkrete situation, hvis den opstår.

      Det tror jeg er den optimale måde at gribe det an på.

      Reply

  6. Metmasu
    15. august 2025 @ 21:22

    Jeg nåede lige at sige nej til plastikkort i sundhedsapp’en og ombestemte mig så – for godt nok bruger jeg aldrig det fysiske kort mere, men er alting internettet nede, så er lige nøjagtig det vigtig tror jeg – at kunne få sin medicin. Efter Corona har jeg altid håndsprit i bilen, og spritter stadig hænder når jeg har været ude og handle. Det er så også mit “spritlager” tænker jeg 😉 Udover det kører jeg også “dobbeltmodellen” som en anden foreslår – har altid ekstra af håndsæbe, deodorant og toiletpapir osv. og køber ny når jeg tager den ekstra i brug, så sikrer jeg rotation i tingene. Det har jeg altid gjort i en eller anden grad og er tidligere blevet drillet med at jeg vist gjorde klar til 3. verdenskrig – nu gør jeg det mere bevidst…

    Reply

    • Linda
      15. august 2025 @ 22:24

      Jeg er de sidste år blevet virkelig god til at køre rotation i køkkenet, men jeg er den største skovl til at gøre det med vores non-food-ting. Så kæmpe respekt for at have overblikket til at styre den model på sin fulde husholdning!

      Reply

  7. Astrid S
    16. august 2025 @ 12:19

    Lifehack til vasketøj uden adgang til strøm: – kan også bruges på ferier uden adgang til vaskemaskine: En dry bag – helst i sort – kan proppes med vasketøj, vand, vaskepulver. Den lægges derefter i solen og rystes fra tid til anden. Efter 2-3 timer kan vandes skiftes med rent vand og rysteprocessen gentages (dog hurtigere denne gang). Tøjet bliver ligeså rent som i vaskemaskinen og kræver ikke meget. Vores tøj bliver altid renest på økoprogrammerne, fordi de lader tøjet ligge i blød længe og det er det samme som sker når man vasker tøj i en drybag.

    Reply

    • Linda
      17. august 2025 @ 11:47

      Det lyder genialt!

      Jeg har hørt udtrykket drybag 100 gange, men aldrig vidst, hvad det var.

      De fåes i alle prisklasser, kan jeg se. Hvad er din erfaring? Kan man købe dem for billigt? Eller for dyrt?

      Reply

      • LW
        17. august 2025 @ 17:04

        Der findes også én med indbygget “vaskebræt”: Scrubba Wash Bag. Men den er nok dyrere, mindre og ikke sort, som jeg godt kan se det smarte i. Vi købte den til en rejse, men fik aldrig testet den (fordi vi kørte luksusversion med vasketøjsservice i stedet!), så Astrids erfaringer er nok mere relevante.
        Man kan også købe “vaskeblade” som er sæbe som små “papirlapper”, der er nemt at opbevare, dosere, og opløse. Fx Sea to Summit pocket laundry. Nok mere friluftsliv end prepping, men ihf smart og pladsbesparende.

        Jeg er en af dem, der ikke går all in på prepping, for jeg synes det genererer mere frygt end tryghed, men så krydser vores typer alligevel her i friluftsgrej. Og sådan noget synes jeg er vildt sjovt at nørde, for at finde de gode løsninger!
        Vi bor i hus og med almindeligt kolonialager, diverse værktøj, haveredskaber, friluftsgear, mv, så tænker jeg vi kan klare de fleste mindre nedbrud, uden at verden ramler helt for os, så jeg har kun tilføjet vand til lageret. Men det er interessant for mig at læse dine prepper-indlæg, fordi det giver et indblik i en anden måde at tænke på. Hatten af for din forberedelse og grundighed, og for at dele!

        Reply

        • Linda
          17. august 2025 @ 23:02

          Jeg elsker, at du bare tager det, for hvad det er – for det er vitterligt også sådan, jeg selv har det. Jeg bliver ikke bekymret af at tænke på det; om noget giver lister, planlægning og system mig faktisk bare mere ro. Men jeg har nemlig også bemærket, at der er overlap, hvor prepping lægger sig op ad andre emner, jeg prøver at arbejde ind, som f.eks. selvforsyning, minimalisme osv.

          Det er ikke på nogen måde et korstog for mig, men jeg kan stadig mærke en lyst til at hjælpe andre med at have bare et minimum af beredskab på plads, så vi sammen kan cruise videre, mens vi hygger os her i klubhuset, selvom verden omkring os står i flammer:)

          Reply

      • Astrid S
        18. august 2025 @ 08:40

        Den billige Asivik fra Spejder sport fungerer fint til formålet. Den medmed vaskebræt i er dyr, og da jeg dykkede ned i anmeldelser lød det til at den ikke var pengene værd.

        Vaskeark lyder på papiret smart (og dyrt), men jeg forstår ikke helt hvad vaskearkene kan, som ikke pulveret allerede kan? Jeg sværger til Rema 1000s parfumefri vaskepulver: Det er superbilligt, farverne holder og er uden duft.

        Reply

        • LW
          18. august 2025 @ 19:50

          Vaskearkene er nogle bittesmå som vi har brugt på rejse. Og i denne sammenhæng tænkte jeg at det kunne være til Lindas lager af tørre deodoranter og bittesmå sæbeark 😂 Kan godt høre det lyder skørt! Men altså, det er et gennemgående tema, synes jeg, at prepping (uanset niveau) bliver subjektivt prioriteret og subjektivt usammenhængende, så vi forbereder os på noget, men slet ikke på noget andet. Men at det alligevel giver mening for én selv…

          Reply

          • Linda
            19. august 2025 @ 21:06

            Det er 500.000% det, der er allervigtigst: At det giver mening for én selv. For det er SÅ forskelligt, hvad vi vægter og har brug for, og det er vores gear og niveau af prepping nødt til at afspejle. Jeg tror f.eks. ikke, at 3 glas Nutella er basis i ret mange andre husholdninger, men lige her, hvor det er det eneste, Anton spiser, når han er presset, er det bare ret essentielt.

        • Linda
          19. august 2025 @ 21:08

          Asivik drybag er hermed sat på ønskesedlen – tak!

          Reply

    • Irene
      17. august 2025 @ 18:44

      Det lyder som et kæmpe hack. Men hvordan spiller det ind, at det skal ligge i solen?

      Reply

      • Astrid S
        18. august 2025 @ 08:42

        Så bliver vandet varmere og den vasker bedre. Specielt hvis du er ude i at vaske håndklæder, sengetøj osv som kræver mere varme end 40 grader.

        Reply

        • Irene
          19. august 2025 @ 07:52

          Ja, selvfølgelig, det tænkte jeg ikke på. Tak 🙏🏻

          Reply

  8. H
    17. august 2025 @ 20:47

    Med et autist barn der ikke kan sluge piller eller drikke panodil, har jeg et større lager af stikpiller. I vinteren 23/4 var de i restordre og kun på recept😱 jeg måtte gå tiggergang for at smertedække mit barn. Det kommer ikke til at ske igen.

    Reply

    • Linda
      17. august 2025 @ 22:57

      Åh, det er også svært! Anton ville heller ikke sluge piller, og har stadig svært ved det.

      Du har sikkert prøvet alt, men jeg vil alligevel vove det ene øje og pitche den model, jeg brugte: Jeg knuste piller mellem to spiseskeer, og rørte pulveret ud i Pepsi Max. Jeg har aldrig selv forstået ideen med at røre piller ud i yoghurt eller Nutella, for jeg kan næsten ikke selv forestille mig noget værre, end en besk pille, omgivet af syrnet mælk eller sukkersød chokolade. I en Pepsi Max bliver teksturen af den knuste pille skjult af brus, og der er ikke noget i smagsprofilen, der forværrer pillesmagen.

      Har man et barn, der ikke bryder sig om brus, er man selvfølgelig lige vidt, men jeg ville bare lige give den videre <3

      Reply

      • tbs
        19. august 2025 @ 17:32

        Lille ikke-så-prepper-agtigt tip: på apoteket kan man købe en lille “pilleknuser”-æske. Den sørger for at den pulveriserede pille ikke flyver hid og did og kræver ikke mange kræfter at betjene. Jeg kan ikke huske hvad jeg gav for den, men det kan ikke have været meget for jeg er en nærig hund 😄

        Reply

        • Linda
          19. august 2025 @ 21:00

          Det lyder smart, og føles sikker lige en kende mindre pusher-agtigt, end det system, jeg bruger..:)

          Reply

          • tbs
            19. august 2025 @ 21:11

            Ja, det er ulempen. Meget pensionista, meget lidt gangsta 😂😂😂

      • Pernille
        19. august 2025 @ 21:15

        Måske har I prøvet det, men jeg vil bare lige give tippet videre alligevel.Vi brugte 2 teskeer, hvor vi tog yndlingsis på hver af dem og lagde pillen på den ene og så isen fra den anden teske ovenpå. Det gav et en teske med top på med en pille indeni.
        Først øvede vi at sluge en stor skefuld is uden en pille, og herefter aftalte vi at prøve med en pille i (eller eventuelt 1 m&m’s i stedet for først, så det ikke blev farligt). Til sidst blev det bare sådan, vi gjorde. Det lyder omstændeligt, men det er jo ikke al medicin, der kan fås i stikpiller, og mine børn kunne ikke sluge flydende medicin. Så efter en virkelig lang vinter med alle infektioner i verden, måtte vi finde på noget. M&m’s og is virker til at være meget nemmere at gå med til.

        Reply

        • H
          24. august 2025 @ 17:22

          Som barn fik jeg piller gemt i marmelade, der er en grund til at jeg ikke bryder mig om marmelade mere, derfor er jeg lidt varsom med at skulle gemme piller i noget

          Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.