(M2021-indlæggene er et forsøg på at dokumentere min egen rejse mod at leve et mere bevidst liv, og en måde at hjælpe mig selv til at holde fokus på projektet på. Indsatsområderne er en skønsom blanding af økonomi, bæredygtighed og minimalisme, og mit håb er, at indlæggene kan fungere som inspiration for andre, der gerne vil bevæge sig i samme retning ud fra devisen: Ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget).
I den forgangne uge:
1.
Har jeg overlevet. Hvilket jeg gerne vil bede om en pokal, fyldt til randen med rødvin for, tak fordi I spørger. Sene aftener på job, lægesamtale ift. både Anton og jeg, opfølgende tværsmøde, skolefoto og dertilhørende frisør, håndbold, svømning, personalemøde, en barnepige, der røg i svinget i 11. time og mine forældre, der – meget velfortjent – stak af på planlagt miniferie. Det har været.. lidt meget.
Jeg har klatvasket, så det ikke var den dag, jeg var afsted 14 timer, vi kom hjem til ingen rene sokker og nul tallerkner, jeg har klathandlet og jeg har smidt en omgang takeaway ind i ligningen. Og selvom intet af det på papiret er hverken økonomisk eller minimalistisk, så er den stadig på her, fordi det har hjulpet mig til at sove om natten, at jeg hele tiden har været med. Træt og overvældet, men med. Jeg modtager mit arbejdsskema for den kommende uge om fredagen, og mine timer kan placeres mellem 6 og 18 alle dage, med en aftenvagt torsdag on the side. Det betyder, at jeg ikke ved, hvordan den kommende uge ser ud før fredag, og derfor er det ekstra vigtigt for min sjælefred, at jeg ved, at jeg ikke bare skaber en pukkel, som kan vælte hele læsset, hvis jeg modtager et skema, der er ligeså timetungt, når vi rammer slutningen af ugen.
Somme tider må man hugge hæle, klippe tæer og skære hjørner, og på plussiden bliver man bevidst om, hvor automatiseret det er blevet at tænke over både penge og miljø i den almindelige hverdag.
2.
Havde jeg i weekenden børnene med ude for at plukke hyldebær, så vi kunne lave saft. Planen er, at vi i næste uge skal prøve at lave marmelade af hyben, vi plukker på stranden.
Jeg har den på her, fordi det har taget mig lang tid at komme i tanke om, at jeg ikke bor i 1952 og skal fylde forrådskammeret til Hele Den Lange Vinter. Jeg synes, det er forfærdelig hyggeligt med den slags små projekter, men der har været langt imellem, at jeg har gjort det, fordi jeg altid ender med at smide en masse ud.
Men i sommer, hvor vi fandt det gode jordbærsted et par kilometer herfra, gik det op for mig, at vi jo bare kan lave et enkelt glas eller en halv liter saft. Det er mere overskueligt, giver mindre madspild og lader flere bær tilbage til dem, der ikke kan få atamon nok.
3.
Har jeg købt det bålsted, som jeg egentlig havde tænkt, jeg først skulle anskaffe mig til foråret.
Det slog mig, at der formentlig var nogen, der under sommernedpakningen ville komme i tanke om, at vi jo aldrig bruger det bålsted, Hans Henrik. Og hvem gider have den slags til at stå og fylde, når først man har besluttet, at det skal væk?
Så jeg googlede, spurgte ud og gravede lidt og fandt dét, jeg gerne ville have. Herefter oprettede jeg en agent på DBA, og efter bare 2 uger gik der en rotte i fælden. Ovenikøbet en esbjergensisk én af slagsen. Det tolkede jeg som en opfordring fra universet, og det bliver ikke til at sparke sig frem for skumfiduser, snobrød og gløgg i vores have de næste mange måneder.
Bålstedet koster 1200 kr. fra nyt, jeg gav 400 kr for det, og min søde far hjalp mig med at gøre det ordentligt rent.
4.
Har jeg haft lyst til at gifte mig med min stegeso.
Jeg ved, at mange forbinder en stegeso med særlige simreretter, men for mig er den ganske enkelt et praktisk redskab til at gøre hverdagen nemmere, og jeg bruger den til helt almindelig mad som f.eks. chili con carne og tomatsuppe.
Det smarte ved den er, at den giver dig en elastisk bagkant. Er du væk 3 timer inden spisetid, så sætter du den bare ind ved lavere varme, og er du kun væk halvanden time, fyrer du højere op.
Fx. går Frida om mandagen til svømning kl. 16.30 – 17.00. Det betyder, at vi er hjemme cirka 17.40, og det er RØV og nøgler at skulle starte på aftensmaden dér. Derfor lavede jeg i denne uge spaghetti med kødboller, hvor jeg rørte farsen om morgenen, lod den stå og trække smag i køleskabet, for så at forme kødboller, som jeg kom i stegesoen (rå) sammen med et glas tomatsauce. Ind i ovnen ved 150 grader inden vi kørte, og så var det bare at koge pasta, da vi kom hjem.
Som ekstra bonus har kødbollerne på denne måde kun været varmet én gang, hvilket betyder, at det ikke er et problem at gemme/fryse 2-dages portioner, når maden pakkes væk.
Hvis du er ny i stegeso eller har købt en brugt, er her lidt Værd At Vide info:
*Grøntsager kan sagtens smides i rå, men jeg synes, de bliver bedst, hvis de er lynsvitset på panden først. Det giver en rundere smag, fordi de så er stegte i stedet for kogte.
*Ting, der skal holde facon, må gerne været godt faste, når de lægges i. Når jeg laver kødboller undlader jeg f.eks. at komme væske i farsen, og jeg rører den i min røremaskinen. Det giver en kompakt fars, hvilket betyder, at kødbollerne forbliver runde, selvom de ligger og bobler i tomatsaucen.
*Huskhuskhusk at lade stegesoen stå og trække vand i 15-20 min., hvis du har dén i ubehandlet ler, og HUSK, at den skal stilles ind i en kold ovn. Ellers risikerer du, at den flækker.
*Du behøver ikke nær så meget vand til one-pot retter, som du normalt ville komme i gryden, fordi vandet i en stegeso ikke fordamper, og det vand, soen har suget til sig, da du fyldte den, også holder på væden. Det betyder, at du kan koge f.eks. tomatsuppe på grøntsager og tomatpassata og ikke nødvendigvis behøver at tilsætte bouillon.
Hvis du mangler inspiration, så er opskriften på kødbollerne her:
500 gr. hakket oksekød
1 æg
1/2 bæger rød pesto (jeg bruger den fra Princip)
3 spsk revet parmasan
2 spsk rasp
2 spsk mel
1 rødløg, fintrevet
2 fed presset hvidløg
Salt, peber, muskatnød
Evt. flere krydderier efter smag
—
1 glas tomatsauce (500 ml.)
Evt vand og ketchup
—
Spaghetti
—
Rør farsen, dæk den til med et lufttæt låg og lad den trække så længe, det er nødvendigt.
Fyld stegesoen med vand og lad den stå og trække ca. 15 min.
Hæld halvdelen af tomatsaucen i stegesoen og form med hænderne 20-22 små kødboller. Læg dem gerne tæt, men hæld lidt tomatsauce imellem lagene, så de ikke hænger sammen. Hæld resten af tomatsaucen over. Hvis du ikke synes, der er sauce nok ved, hælder du 1 dl. ketchup og 1 dl. vand i det tomme glas fra tomatsaucen, ryster det, og hælder det over.
Sæt stegesoen i en kold ovn, tænd på 150 grader og lad den passe sig selv i et par timer.
Bon appetit.