Skip to content

80 Comments

  1. Lotte
    30. juni 2014 @ 18:04

    Er sygeplejerske (i psykiatrien). "Arj, det må altså bare være vildt hårdt…" Nope, ikke specielt. Det er mit arbejde, og pt's til tider triste skæbner holder mig (heldigvis) sjældent vågen om natten. Det er MIT ARBEJDE og det jeg er god til. Håber heller ikke taxa-chaufførerne skal tage alt de hører med sig hjem…

    Reply

  2. Liva
    30. juni 2014 @ 18:47

    1) Kommende pædagog 2) "Nå, så du er god til/vild med børn?"
    Nej, ikke specielt. Der er fakkertalt en del mere i det fag end børn og bleskift.

    Reply

  3. Trine
    30. juni 2014 @ 19:21

    1) Indkøbsassistent indenfor tekstil branchen
    2) Nå men så kan du vel skaffe nogle gode rabatter til mig??? Øhhh muligvis men fordi du lige spurgte så bliver det helt sikkert et nej!!

    Reply

  4. Jannie Werge
    30. juni 2014 @ 19:23

    1; Sagsbehandler på jobcenter 2; er dem på kontanthjælp ikke bare dovne og lever for fedt af at lave ingenting?
    suk, nej, jeg vil vove at påstå, at jeg aldrig har mødt en eneste der ikke gider, det handler om ikke at kunne

    Reply

  5. Trine
    30. juni 2014 @ 19:27

    1. Læser dansk
    2. Nå, skal du så være gymnasielærer? (Det er selvfølgelig et fair spm., men faktum er, at under 50 % af dem, der læser dansk, ender med at undervise.

    Endnu værre er det, fordi jeg har drejet min uddannelse i en medievidenskablig og kommunikationsfaglig retning og arbejder på et mediebureau:

    Nårhmen- hvad har H.C. Andersen/Herman Bang who ever at gøre med marketing? Ja, for man sidder faktisk kun og læser støvede bøger på dansk, eller…
    Ligesom der var en, der slet ikke kunne forstå, jeg kunne tage til Indien med studiet, for der talte de jo ikke dansk?!

    Reply

  6. Dorte
    30. juni 2014 @ 19:36

    Dengang jeg var flyveleder/flyvelederelev, blev jeg ofte mødt med bemærkningen (når jeg forsøgte at forklare, hvad jeg lavede):Jeg kender én, der arbejder for SAS, kender du ham? Øh, nej. (Og havde lyst til at tilføje: SAS er et luftfartsselskab med et par tusind ansatte. Og jeg kender ingen af dem…)

    Reply

  7. Birgitte B
    30. juni 2014 @ 19:37

    1. På kontor i det kommunale. 2. Er det rigtigt at I aldrig lavet så meget / ikke laver noget når der ikke er åbent for borgere.
    Jo for vi sidder jo bare og drikker kaffe når der er lukket.

    Reply

  8. Kamille
    30. juni 2014 @ 19:42

    1) Førtidspensionist (yup, og jeg er ikke stolt af det, men desværre er det bare sådan)
    2) Okay…. Keder du dig så ikke ret meget? (Nej… Jeg er på evigt overarbejde)

    Suk… Det var så lige første gang jeg offentligt indrømmede dette om mig selv. Well…

    Reply

  9. Karina
    30. juni 2014 @ 19:44

    Uuh, der er flere etaper af den slags….

    1) Jeg er ph.d.-studerende, forsker i bakteriel genetik.

    2) "Hvad er en p.o..d????"
    "Så, hvad laver du egentlig"
    "hvor kan man så få job bagefter?"
    "Men… hvad er det du laver?"

    Men, jeg har så også valgt et fag hvor man nogengange ikke engang forstår sine egne kolleger – så jeg finder mig i det med et smil 😉 Og de fleste synes bare at det må være VILDT spændende, og er fascineret over at man egentlig gider sådan noget. Men det er lidt svært at forklare, som regel.

    Reply

  10. Cæcilie
    30. juni 2014 @ 19:47

    1) Jeg studerer en BA i international virksomhedskommunikation. 2) Hvad kan du så blive bagefter?/Hvad kan du bruge det til?

    Reply

  11. S
    30. juni 2014 @ 20:03

    1) Læser lingvistik på universitetet. (plejer i small talk lige at indskyde ordet "sprogvidenskab", så jeg undgår de gængse spørgsmål om logistik og lastbiler)
    2) Kan du så tale og oversætte alle sprog??

    Øhm. Altså. Nej.

    Reply

  12. Ida
    30. juni 2014 @ 20:09

    1) Kommende klinisk diætist
    2) Enten "Nå, så spiser du aldrig kage?" eller "Så du arbejder i et køkken?" (Og jo, diætister spiser også masser af kage og nej, vi arbejder ikke i et køkken …)

    Reply

  13. Naja
    30. juni 2014 @ 20:16

    1. Bibliotekar
    2. Nåmen det kan da ikke tage så mange år at lære alfabetet (fnis!) / Jamen har du så læst alle bøgerne på biblioteket ?

    Med alfabet-"joken" følger næsten altid det helt særlige ansigtsudtryk, som folk får når de selv synes de har udtænkt en vildt original bemærkning…….

    Reply

    • Maria M.
      30. juni 2014 @ 20:32

      He he, jeg genkender det alt for godt!

      Reply

  14. Iben
    30. juni 2014 @ 20:24

    1 økonom/budgetchef (og gift med en økonom/Regnskabschef) 2 nå, men taler I så meget om arbejde derhjemme? Det må da være helt vildt kedeligt!!!

    Øh ja, det gør vi. Nej det er ikke kedeligt. Vi har begge brugt 5 års uddannelse (godt og vel) og de første 10 år af vores karriere på at nå hertil – mest fordi vi synes det er sjovt og interessant. Jeg går jo heller ikke ud fra, at andre blev ph.d., tegnsprogstolk, læge eller pædagog fordi der ikke var andre muligheder.

    Det næste er så noget med, at vi jo må have helt vildt meget styr på vores privatøkonomi. Og om jeg synes de skal blive ved med at være med i efterlønsordningen eller om huspriserne mon bliver ved med at stige. For økonomer er jo en slags orakler, hvis man skal tro TV2 nyhederne…

    Reply

  15. Anonym
    30. juni 2014 @ 20:29

    1. Lederstilling i Vollsmose 2. Tør du godt det?! Øh ja og jeg har heller ikke skudsikker vest på, når jeg er på arbejde

    Reply

  16. Maria M.
    30. juni 2014 @ 20:30

    Altså, folk spørger jo af ren og skær interesse (de deciderede dumme spørgsmål undtaget) så jeg kan ikke helt følge irritationen – alternativt kan folk jo også bare sige "nå…" når man fortæller hvad man laver og det er heller ikke så fedt? Jeg har prøvet at folk har udbrudt "ha, det troede jeg slet ikke var en rigtig uddannelse hvad bruger man dog de 5 år på??" Se, dét synes jeg er flabet og dumt.

    Reply

  17. Astrid Andersen
    30. juni 2014 @ 20:32

    1) (lige færdig) HTX-studerende
    2) "arj så har du da vildt meget fysik" (ikke nødvendigvis), "hvad skal du så bag efter?" (jamen det ved jeg da virkelig ikke!)

    Og så i øvrigt også kommentaren: "du skal da bruge dit gode snit til noget!" (nårh ja, for mine 12'ere i samfundsfag, matematik og kommunikation betyder jo at jeg ELSKER blod og skal være læge)

    Reply

  18. Anonym
    30. juni 2014 @ 21:04

    1. Tandlæge
    2. Hvorfor er i så dyre? Spørger I det samme til Jeres læge / automekaniker / fysioterapeut etc?

    (Næste spørgsmål er som regel : Kan du godt lide at torturere folk? – Fordi det er lige præcis det, vi gør)

    Reply

  19. cecil marie sp
    30. juni 2014 @ 21:11

    1) antropolog 2) så er du ude at grave eller hvad? (Eller min yndlings: ja, det er jo meget sjovt og spændende, men dybt uvidenskabeligt, ikke?)

    Reply

  20. Laura
    30. juni 2014 @ 21:43

    1) Læser Medievidenskab
    2) "Ser I så bare film hele tiden?"

    Det ville jeg ønske. Men nej.

    Reply

  21. Katrine Johannesen
    1. juli 2014 @ 04:12

    1) læge
    Spm 2 er et af de to flg
    2) får du så ikke en sygt god løn?!
    2) jeg har faktisk lidt ondt her / et udslæt / hoste. Hvad tror du det er?

    Reply

  22. Julie
    1. juli 2014 @ 06:46

    Haha – godt indlæg som altid, Linda! 1)Ph.d. studerende indenfor Kriminologi 2) "Er det sådan lidt CSI agtigt, det du underviser I?" Nej.. Så ville der nok komme flere til forelæsningerne:)

    Reply

  23. Helle
    1. juli 2014 @ 08:03

    1) Projektleder og undervisningsansvarlig i en IT-virksomhed.
    2) Kan du så lave en hjemmeside til mig? (Nej, jeg er ikke tekniker). Og fra alle ældre familiemedlemmer: Kan du så ikke forklare mig hvordan jeg bruger min mobil/computer/mail/Facebook/instagram/etc.? (Jo jo, det gør jeg da gerne, men det har intet med min uddannelse at gøre.

    Reply

  24. Stine Barselsfeber
    1. juli 2014 @ 09:38

    1: jordemoder
    2: har du så selv børn?

    Spørger vi også psykiaterne om de selv har psykiske lidelser, hjertelægen om han nogensinde har fået en bypass-operation?

    Reply

  25. Anne Smed Christensen
    1. juli 2014 @ 10:54

    1. Læser psykologi
    2. "Årh, så skal jeg passe på med hvad jeg siger" (nej), "sidder du og analyserer mig lige nu?" (øh, nej) eller "Hvad tænker jeg så lige nu?" (det ved jeg da virkelig ikke, vi har ikke et tankelæser-fag).

    Reply

  26. Anonym
    1. juli 2014 @ 11:09

    1) Gymnasielærer i dansk
    2) 'Ej, kan du så ikk lige læse noget, jeg har skrevet og give mig din mening?'

    At rette opgaver er nok det værste ved at undervise i dansk – at skulle kæmpe sig igennem en stak stile, hvor over 80% (og her er jeg flink) sucks, og derfor er jeg glad for, at jeg får penge for det. Så NEJ, jeg vil ikke læse og kommenterer på, hvad du har skrevet…

    Reply

  27. Cecilie Krog
    1. juli 2014 @ 11:19

    1) Læser engelsk og 2) "øøhh.. hvad kan man med det?" eller den altid herlige "det lyder lidt kedeligt" – jo tak 🙂

    Reply

  28. Freja
    1. juli 2014 @ 11:22

    Først og fremmest: undskyld til de tegnsprogstolke der har skulle høre mig stille præcis de spørgsmål! Anså mig selv for mere original…
    1) læge
    2) kan klart bedre håndtere: kan-du-ikke-lige-kigge-på-denne-her-røde-knop-spørgsmålene (dog helst efter forretten) end de meget lange historier om hvordan en søster/tante/bror/en fra fjernsynet har haft en dårlig oplevelse med sundhedsvæsenet. Hvad er et passende respons? Jeg tager den lige med min gode ven Bent Hansen?

    Reply

  29. Anne
    1. juli 2014 @ 11:38

    Freja – jeg elsker din kommentar, og jeg genkender essensen.

    1)journalist/presserådgiver
    2)Ville du ikke hellere have været på en avis?/Journalister er bare bundkorrupte. Bare se på Ekstrabladet/Jeg kender en, der bare blev behandlet dårligt af en journalist/ Jeg vil gerne have noget omtale af min virksomhed, kan du ikke lige hjælpe med nogle fifs, kontaktoplysninger eller alment benarbejde.

    Hvad blev der af forundring og nysgerrighed over andre mennesker og deres spændende valg?

    Reply

  30. Sofie
    1. juli 2014 @ 12:31

    1. Forskningskonsulent
    2. Får aldrig nogle trættende spørgsmål – jeg elsker nemlig mit job helt utroligt højt, og elsker også at fortælle om hvad jeg laver – og nej ikke alle forstår det – men så kan jeg jo bidrage til lidt større forståelse i verden….

    Reply

  31. Alt og Ingenting
    1. juli 2014 @ 12:50

    Jeg læser medievidenskab på universitetet, og jeg bliver ALT for tit spurgt om: "Nå, jamen hvad bliver man så, når man har læst medievidenskab?". ARGH! Det kan man jo ikke sådan lige svare på, for man kan blive 1000 forskellige ting. Det er som om, folk forventer, at man kan svare med ét ord a la tømrer, frisør eller jordemoder.

    Reply

  32. Eva
    1. juli 2014 @ 16:27

    Jeg arbejder på JYSK hovedkontor i kvalitetsafdelingen, så får altid dette spørgsmål:

    1. Nå men, så kender du Lars Larsen?
    Øh nej, jeg har aldrig talt med ham, så højt oppe i hierarkiet er jeg ikke og jeg spiller ikke golf.

    Reply

  33. Anonym
    1. juli 2014 @ 17:05

    1. Klinisk tandtekniker
    2. Er du den der sidder og suger hos tandlægen? (Nej det er en klinik assistent, og de gør meget mere end at holde suget;)
    Eller
    Ej, er det ikke vildt klamt at rode folk i munden? (Jeg roder sjældent, og nej havde ikke valgt faget hvis jeg ikke kunne klare det)

    Reply

  34. Anonym
    1. juli 2014 @ 17:08

    Butiksassistent i blomsterforretning: "Nej, hvor hyggeligt. Jeg elsker bare jeres flotte buketter. Er det ikke skønt at få lov at gå og nusse med?"
    "NEJ! Vi møder tidligt (også lørdag morgen) slæber hele tiden tunge potter, spande m.m. Skubber containere m tonsvis af blomster frem og tilbage. Står konstant med hænderne i vand i iskolde lokaler. Jeg har for det meste ondt i lænden og i fingrene… "
    Tilde

    Reply

  35. Sofie M
    1. juli 2014 @ 17:24

    1)Ergoterapeut.
    2 Er det det samme som fysioterapeut? – Øhhhm, nej, det det er det ikke – to forskellige navne, to forskellige fag…
    (At jeg så aldrig rigtig kan svare på, hvad en ergoterapeut laver, det er så noget helt andet. Jeg vil dog alligevel påstå at jeg er relativt god til mit job.)

    Reply

  36. Linda
    1. juli 2014 @ 17:41

    1. Er politolog (Har læst statskundskab)
    2. Er du så politiker?

    Reply

  37. Anonym
    1. juli 2014 @ 18:07

    1: salgs assistent i farvehandel
    2: Kan man få silicone til bryster?
    Hilsen Trine

    Reply

  38. Gitte W
    1. juli 2014 @ 18:26

    1) kommende litteraturhistoriestuderende, 2) Hvad skal du bruge det til?? Det véd jeg da virkelig ikke, det var svært nok at beslutte hvad jeg skulle bruge de næste 5 år af mit liv på, hvorfor skal jeg beslutte hele resten af livet lige nu også?? / eller 2) Det lyder godt nok kedeligt! Jamen øh nå, men jeg synes det lyder røvkedeligt, at du har valgt at bruge resten af dit liv i bilka, men det er jo så dit valg, og det står jeg så ikke lige og siger op i dit fjæs.

    eller, 1) arbejder pt. i bilka, 2) kan du så give mig noget rabat på et fjernsyn? nej… mest fordi det ikke er den afdeling, jeg arbejder i…

    Reply

  39. Anne F.
    1. juli 2014 @ 18:32

    1) Tegnsprogstolk

    2) Kan du så også skrive blindskrift? (prøv lige at stille det spørgsmål inden i dig selv, inden du siger det højt) …

    Reply

  40. lille t
    2. juli 2014 @ 10:01

    1) Financial controller og momsansvarlig i en halvstor, international virksomhed.

    2) "Moms – er det ikke bare 25%?"

    Det var ikke sjovt 1. gang – og det er SLET ikke sjovt hundredetyvende gang, onkel Morsom!

    Reply

  41. Fru Forstad
    2. juli 2014 @ 10:02

    Arkitekt med speciale i den eksisterende bygningsmasse:

    1) hvad synes du så om Operaen? – Den er nybygget, jeg har egentligt ikke den store holdning til den.

    2) hvordan skal mit køkken så indrettes? Køkkenet er et brugsrum, så med mindre du er virkelig heldig er det nok ikke det originale køkken du har. Så indret det sådan som du gerne vil have det og spørg i øvrigt en indretningskonsulent fra køkkenbranchen, jeg har hørt de har skide godt styr på den slags.

    Reply

  42. StineStregen
    2. juli 2014 @ 10:18

    1) Tegner
    2) Kan du tegne mig?
    Og jeg ville faktisk gå helt op til at smide en 20'er, hvis jeg kunne slippe for at blive spurgt om det. Hvorfor skal mit arbejde handle om dig???

    Reply

  43. Anne
    2. juli 2014 @ 11:00

    Men undskyld, hvis folk spørger åbent til, hvad jeres uddannelser og job – er det så ikke ok?

    Jeg forstår ikke helt, hvis man kan blive vred/sur/skuffet over det, hvis folk drister sig til at spørge om, hvad man bruger vores faglighed til?

    Hvis folk spørger til, hvad jeg bruger min uge på, så vil jeg da gerne fortælle – jeg har jo valgt mit fag, fordi jeg kan lide det.

    Jeg håber faktisk, at de fleste har det på samme måde…

    Reply

  44. A + K = ♥
    2. juli 2014 @ 11:15

    Jeg er ergoterapeut. Og får altid:

    "Er det ikke sådan lidt ligesom en fysioterapeut?"

    "Nååh. Det er sådan lidt massør agtigt, ikke?"

    "Kan du så knække min ryg – så spare jeg kiropraktoren, høhø"

    Neeeeeeeej. Vi har INTET med kroppen at gøre! Jeg er terapeut for sevans 😀
    Vi træner folk i betydningsfulde aktivteter, for at fremme deltagelse i eget liv. Om de så er psykisk syge, fysisk forhindret eller mentalt handicappede. Som at øve sig i fx at handle ind, hvis man har angst for folkemængder – eller træne i igen at kunne bage boller til sine børn, hvis man er svært plaget af gigt.
    Vi hverken massere, laver træningsprogrammer eller hvad nu.
    Jøsses B-)

    – Anne

    Reply

  45. labu
    2. juli 2014 @ 12:43

    Jeg er ansat i TDC (en del som intet har med telefoni at gøre) og er de klassiske spørgsmål:

    1 – Kan du så ikke lige slette min mobilregning? *hø hø*

    2 – Ej fedt – Min svoger er kørende tekniker på Fyn. Kender du så ham?

    Ja det kan du rigtig nok tro, at jeg gør.

    Vi mødes nemlig (alle 7000 ansatte) hver morgen hvor vi får en kop kaffe og lige hilser på hinanden 🙂

    Reply

  46. Anonym
    2. juli 2014 @ 14:12

    1) Fysioterapeut
    2) Giver du lidt massage?

    Og i øvrigt
    1) Jobsøgende
    2) Hvordan er jobmarkedet for fysioterapeuter? Det er egentlig ikke hadespørgsmål, men jeg har fået det temmelig mange gange og jeg ved ikke hvad jeg skal svare. Hvis jeg svarer, at det er godt, er jeg jo bare en idiot der ikke kan finde arbejde.

    /Liv

    Reply

  47. Gitte
    2. juli 2014 @ 15:19

    Jeg arbejdede for nogle år siden i føtex. Det første folk spurgte om, var om jeg så var ved kassen. Øh nej… Jeg er afd.chef i textilafdelingen. Boede dengang i Silkeborg og arbejdede i Århus, og selvom folk vidste at jeg kørte frem og tilbage, så spurgte de om det samme. Øh nej… Jeg kører IKKE 40 km. for at sidde i kasse 5, så havde jeg nok valgt 1 af de 2 føtex'er der ligger i Silkeborg. Og til dem der undrer sig over at jeg skriver føtex med lille f, så er det fordi det ER med lille f 😀

    Reply

  48. Linda
    2. juli 2014 @ 18:15

    For det første vil jeg gerne sige ”you rock!!” Det er da public service, der vil noget! Nu er vi næsten 2000 mennesker, der er fri for at knalde rundt i de høflige spørgsmål, når vi møder mennesker, der arbejder inden for de 40-50 erhverv, der er repræsenteret her i kommentarfeltet.

    Når det er gjort, vil jeg gerne tage fat i det, som to af jer siger, nemlig at I ikke forstår irritationen over, at der bliver vist interesse for ens fag.

    På det teoretiske plan er jeg enig med jer. Og helt objektivt ved jeg godt, at det er et udtryk for interesse i mit fag – og måske endda i min person – når fremmede mennesker stiller de famøse spørgsmål. Der er selvfølgelig ingen, der spørger for at være trælse. Ligesom der heller ikke er nogen, der med vilje forsøger at genere singlerne ved at spørge, hvorfor de ikke har en kæreste, parrene hvornår de skal have børn, eller dem, der ufrivilligt er sat uden for arbejdsmarkedet, hvad de laver.

    Men afhængigt af hvordan man har det med det, der bliver spurgt til, og hvor ofte man bliver spurgt, udløser det jo en eller anden reaktion alligevel.

    Lad mig endelig slå fast: Jeg elsker mit fag. Elsker elsker elsker mit fag. Jeg tror, at det er få forundt at ramme så rigtigt, når de – hjerteskærende unge og uden helt at vide, hvad det sigter efter – skyder til måls på den store karriereskive. Jeg kan tale om det i årevis, hvis jeg får lov.

    Men jeg har været i den her verden i 15 år. Og jeg tror ikke, at der er gået en eneste uge, hvor jeg ikke mindst én gang (oftest flere) har fået stillet præcis de 4 spørgsmål i præcis den rækkefølge.

    Nogle gange ville jeg bare ønske, at folk ville overraske mig positivt ved at spørge til en af de mange andre facetter i mit job, som vi kunne få en ægte samtale ud af, i stedet for at aktivere automatpiloten med den båndede afspilning af ”Værd at vide om tegnsprogstolkning”:)

    Reply

  49. Henriette Knudsen
    2. juli 2014 @ 18:18

    1: præst
    2a: tror du så på Gud?
    2b: Kan du så ikke lige sørge for godt vejr til…?

    Reply

  50. Stinne
    2. juli 2014 @ 18:40

    Har nu kastet mig over tegnsprog på aftenskole og har taget begynder og fortsætter 1 og 2… Jo så bare 30 år mere så er jeg på tolke niveau eller noget. Men fuck det er fedt og sjovt og min datter på 3 elsker at sidde og øve med mig. Men alle spørger… Og hvad skal du så med det? Ja altså hvad skal I med fransk? Det er et sprog for H…… Og det er sjovt og er det jeg helst bruge mine eneste aften ( som alenemor) uden barn på. Tænker du har et fedt jo. Vil dog siger at jeg fik ca de samme spg da jeg læste cand. På filosofi. 🙂

    Reply

  51. Kathrissen
    2. juli 2014 @ 20:06

    1) Læser religionshistorie og engelsk på Københavns Universitet.

    2) 'Nå, men skal du så være præst?' (Gerne sagt med store let forundrende øjne)

    Reply

  52. K
    2. juli 2014 @ 21:13

    Shit det er sjovt det her!! Griner virkelig meget af de her kommentarer – og bortset fra at jeg sgu er lidt skuffet over at Labu ikke kender alle 7000 ansatte, specielt de kørende teknikere – så tror jeg godt nok at der er mange af de der irriterende spørgsmål til ALLE jobs!

    1) Tegnsprogstolk
    2) Ud over alle de klassiske du nævner – så også "Ej – altså lærer I så at gå med førerhund??" (But off cause?!?!)

    1) Sommerhjælp på Gasa (var der EN!!! uge)
    2) Ej – så kan du måske fortælle mig hvad julestjerne hedder på latin?? (But why???)

    1) Lægesekretær
    2) Nå. Så er du ogås en af de der sure som aldrig har lært at smile og som knap nok hilser på én? (Ja – og har sort bælte i at gøre livet surt for lige præcis DIG)

    1) Kontorassistent ved retten
    2) Nå – men kan du så ikke liiiige tjekke op på om min bil er sådan up to date med papirerne? (as if!!!?)

    1) Førtidspensionist
    2) Årh GID det var mig – så kunne jeg få lavet de 7 millioner ting jeg aldrig ellers får lavet (SUK!)

    Glæder mig til at høre hvad folk spørger om når jeg bliver astronaut eller atomfysiker?

    Reply

  53. Helle Neuberg
    2. juli 2014 @ 22:14

    1 sygeplejerske på intensiv

    2 i på intensiv ved alt
    Hvad tror du jeg fejler??
    Eller
    Er det må da være Mega hårdt med alle dem der dør (nu er det så heldigvis langt de fleste der kommer levende ud fra os)

    Reply

  54. Mit Helle
    3. juli 2014 @ 04:21

    1.Folkeslolelærer
    2. Men I har jo alle dage kunnet tage tidligere hjem fra arbejde end andre faggrupper, ikke sandt?

    SUK!

    Reply

  55. Anne
    3. juli 2014 @ 08:45

    Linda, så vil jeg faktisk gerne stille et spørgsmål, som jeg egentligt har tænkt lidt på i forhold til tolkning:

    Jeg tror ikke, at jeg mødte en eneste døv, der havde tolk med, da jeg læste på uni. Og det undrede mig lidt, for jeg tror ikke, at døve er dårligere begavet end andre. Måske er det bare tilfældigt, men jeg har tænkt på, om døve bruger andre hjælpemidler på de videregående uddannelser?

    Reply

  56. Simone
    3. juli 2014 @ 09:41

    1) konsulent i Djøf
    2) Nåh, så du er en af dem med kolde hænder?

    Reply

  57. Linda
    3. juli 2014 @ 17:04

    Hej Anne.

    Mit bud er, at det er tilfældigt, at der ikke lige har været døve på eller omkring dit studie. At være døv er ikke bare at være døv. Nogle døve ville ikke kunne høre, hvis der landede et F16 fly 20 cm bag dem, mens andre har en hørerest, som kan udnyttes på forskellig vis. Hvis man er døv-døv, vil man typisk bruge tolk, mens man kan have gavn af et CI-implantat eller andre typer af høreapperater/teleslynger osv. hvis man har en hørerest. Det er meget individuelt, hvad døve foretrækker.

    Som du selv er inde på, er døve jo præcis ligeså godt/dårligt begavede som alle os andre, men jeg har i min tid som tolk alligevel lagt mærke til, at døve er lidt mere selektive ift. hvad de vælger at læse, end hørende. Som døv er der ikke helt samme muligheder for udelukkende at vælge studie efter ren interesse, og så satse på, at man kan skabe sig et job bagefter, så det er min fornemmelse, at de er måske lidt mere opmærksomme på, hvad et studie kan bruges til, inden de vælger det til.

    Mig bekendt er det kun fag som medicin, sygeplejestudiet og pilotuddannelsen, man som døv er udelukket fra, fordi disse studier/jobs også forudsætter brug af høresansen, men ellers er der –så vidt jeg ved –frit slag over hele linjen:)

    Reply

  58. Charlotte Raun Leth Mikkelsen
    3. juli 2014 @ 17:56

    Leder af et par tekniske support teams i et call center
    1. Kan du ikke lige ordne min computer, min telefon, min router, min …..? – Jeg har fri, men du kan få telefonnummeret til supporten.
    2. Bill Gates burde lave nogle bedre computere i stedet for at give alle sine penge til velgørenhed. – Aha! Jamen det er da et synspunkt (det er det bedste svar jeg kan komme på, for man skal jo ikke idiotforklare folk man ikke kender så godt)

    Reply

  59. Anonym
    3. juli 2014 @ 18:57

    1) Jeg er jurastuderende.
    2) Hvornår bliver du så advokat?

    (mmmnnaaargh!)

    // M

    Reply

  60. Garderobeskabet
    4. juli 2014 @ 07:05

    Jeg er regissør, teatertekniker af uddannelse. Som regel når jeg møder nye folk og bliver spurgt om hvad jeg laver, svarer jeg at jeg arbejder på teater som regissør, hvortil folk usvigeligt genspørger: " Nå, du er skuespiller?" Nej. Det var ikke det jeg sagde…

    Reply

  61. Signe Dahlgren
    4. juli 2014 @ 12:04

    1) Arkitekt 2) "kunne det ikke være spændende for dig at tegne lidt på vores nye udestue.. gratis.. det skal bare være nogle lynhurtige skitser?!"

    " 1) nej! Udestuer er sjældent spændende…heller ikke din 2) "lynhurtige skitser" er sjældent lynhurtige.. 3)jeg har faktisk et fuldtidjob, som jeg får PENGE for 4)"ku du ikke tænke dig at bygge vores carport..gratis!?"

    og FruForstad.. den får jeg også HVER gang.. og AROS :)…

    Reply

  62. Anonym
    4. juli 2014 @ 19:39

    Jeg er sygeplejerske på et hospice.
    Der er ikke ret mange der spørger om noget, de siger bare:
    1) Det må være frygtelig hårdt
    2) Det kunne jeg aldrig holde til
    Jeg ved aldrig hvor jeg skal ende og begynde, hvis jeg skal forholde mig til de udtalelser.

    Reply

  63. Line
    5. juli 2014 @ 09:35

    1) Rengøringsassistent (på fuldtid)
    2) "Nå, men hvad laver du så udover det?" eller "Men hvad er dine fremtidsplaner?"

    For nogle af os er det faktisk okay "bare" at have et job, som ikke nødvendigvis er særlig sjovt, men som betaler regningerne. Og hvis man gør rent 7 timer om dagen, har man faktisk ikke rigtig kræfter til at "lave noget andet ved siden af"!

    Reply

  64. maren
    6. juli 2014 @ 19:53

    Laver du dine tegneserier en ad gangen eller flere ad gangen? … ALTSÅ who gives a fuck? Alle spørger om lige præcis det. Alle. Måske mest irriterende fordi jeg ikke har nogen regel for hvordan jeg laver dem. Laver dem bare. Som vinden blæser den dag.

    Reply

  65. Anonym
    7. juli 2014 @ 18:15

    1) jeg arbejder som kommunikationsrådgiver
    2) klassisk spørgsmål: er det noget, du kan leve af?

    PS: arbejdede på et tidspunkt for Dansk Blindesamfund. Der var det klassiske spørgsmål altid: "kan du så tegnsprog?" …

    Reply

  66. Lotte
    7. juli 2014 @ 20:16

    1: finansiel analytiker i finansverden

    2a: hvilke aktier skal jeg så købe…for i 1987 købte jeg ØK til kurs 10,85, og det gik jo ikke så godt…
    2b: hva' får du i løn?

    Øhm. Nåh. Og hva' så?! Jeg sidder med obligationer, og faktisk bare de amerikanske korte statsobligationer…men det opgiver jeg nærmest på forhånd at forklare! Og det rager dig – far til tilfældigt barn i børnehaven – et vist sted. Jeg skal ikke måle løn/pik med dig…

    Bombom. Jo – jeg stiller nok også irriterende spørgsmål. Temmelig uoriginale. Men – ejendomsmægler – dem bliver jeg altså ved med at stille spørgsmål til…Kan.Ikke.Lade.Være…(ligesom hvis jeg mødte en hjertelæge, vil der nok også falde et spørgsmål om møbler og økonomi af…ha!)

    Reply

  67. Lotte
    7. juli 2014 @ 20:17

    I øvrigt…kunne lave noget lignede spørgerunde om hvor man bor! Bor selv i Hellerup – og får altid spørgsmål: hvor meget har du betalt for dit hus? eller møder du så nogle kendte?

    Reply

  68. Spirit Slim Coaching
    8. juli 2014 @ 04:37

    Clairvoyant ??
    Kan du så ikke se alt ???
    Hvornår møder jeg manden I mit liv og skal jeg spille lotto
    og får jeg børn ..
    Må altid skuffe det er blot en læsning af muligheder og en kontakt jeg kan tænde og slukke og lige nu har jeg FRI <3 😉

    Reply

  69. Rikke
    8. juli 2014 @ 07:10

    1)Ingeniør
    2)"Nej hvor spændende…. Indenfor hvad?" (ih kan se de glæder sig til at høre om Øresundsbroer og skyhøje lønninger)

    1) Spildevand – bl.a. renovering
    2) "Øhh…bøhh (her lyser skuffelsen/væmmelsen langt væk – og der rodes febrilsk i hjernebarken for at komme videre til et nyt emne, de har glemt alt om detaljer og lønninger – og ryger direkte videre til 'børn') øhh…øhhh" og hvis jeg er rigtig heldig "sikke da et lortejob, ha ha"

    Hvis humøret er til det får de en forklaring – nej vi står ikke og tæller lort hele dagen…. Hvis ikke får de bare lov til at hoppe videre til min mand – de ser så fantastisk lettede ud når han siger "brandmand" – se det kan de forstå…..:-)

    Reply

  70. Sine Smed
    8. juli 2014 @ 15:54

    Jeg begynder på Boligmonteringsuddannelsen (møbelpolstrer) her til august. Når folk hører om det, så kommer den obligatoriske kommentar;
    "Hey! Jeg da har lige en sofa/Stol etc, som du lige kan ombetrække…"

    Reply

  71. Anonym
    9. juli 2014 @ 19:48

    1. fysioterapeut
    2. så må du være god til at massere? forresten så har jeg også lige ondt her, hvad fejler jeg?

    Reply

  72. A
    9. juli 2014 @ 21:56

    1) Jurastuderende
    2) "Er der ikke helt vildt meget udenadslære?"

    Jo. For det er det man skal. Huske loven, da den jo på ingen måde fungerer som et opslagsværk.

    Reply

  73. Anonym
    10. juli 2014 @ 08:30

    A, Rejseleder …
    B, Hvor meget tjener I … Helt normalt at spørge fremmede om deres løn , er det et Job …

    Reply

  74. Kat
    10. juli 2014 @ 17:23

    Jurastuderende..

    "Ej, kan du så ikke lige give en god skattefidus!?" … Nej, det kan jeg ikke. Og hvis jeg kunne, ville jeg heller ikke, fedtøre.

    "Så må du jo være vildt klog og have et mega højt snit fra gymnasiet!??!!?" … Jeg kan vel egentlig svare ja til begge dele (so shoot me) men igen af delene er vist et krav for at læse jura…

    "Altså nu har jeg det her problem med min nabo/chef/venindes hund/eksmand/julemanden/Gud, er der ikke en eller andne regel om det." … Helt sikkert, men jeg kan altså ikke lovene udenad. Og når du spørger på den måde lyder det som om, det er dig som har været et kvaj og ikke modparten.

    "Så bliver du jo mega rig!" … Njaaaaa. Det er altså ikke derfor man bruger fem år med Gomard og med at slå hovedet hårdt ned i bordet.

    Reply

  75. Østfronten
    12. juli 2014 @ 16:37

    Haha – I love it!

    1) Uddannet mag.art. i kunsthistorie
    2) Hvad kan man så bruge det til (…tjo, mange ting, ligesom alt muligt andet på humaniora afhængigt af hvordan man drejer sin uddannelse) // Kan du så godt lide at male (det er sagen uvedkommende. Det er ikke mig, der laver kunsten. Det er mig, der er den irriterende type, der har en videnskabelig holdning til den)

    1) Kommunikationsansvarlig i ventetøjsbutik
    2) Står du så bag disken hele dagen? (Nej – jeg sidder bag computeren det meste af dagen, men der er også hyggeligt, hands-on arbejde, som bl.a. at hjælpe en sød nybagt mor med at holde hendes baby, så hun kan finde en god ammebh – eller at pakke, skrive personlige hilsner og sende pakker til vores dejlige kunder)

    Reply

  76. MarianneD
    17. juli 2014 @ 16:45

    Er bibliotekar.
    "Jamen du ser da ikke så kedelig ud". Nå. Tak.
    "Læser du så mange bøger?"
    Ja, det gør jeg tilfældigvis, men bibliotekarer formidler og informerer og gør så meget andet end at sidde og læse bøger.
    Heldigvis er der også mange der roser biblioteksvæsenet, og så bliver jeg selvfølgelig ubeskrivelig stolt!

    Reply

  77. Katrine
    28. juli 2014 @ 19:28

    1: Læser jura
    2: Altså læser til advokat? (Nej jurist – advokat er en efterfølgende uddannelse.)
    Er det ikke psykopatkedeligt? (Det synes jeg jo så ikke. Det meste er faktisk virkelig spændende, men det kræver en del koncentration og meget læsning, før man forstår det).
    Så skal du bare smide nogle bad guys i spjældet og snyde helt vildt i skat, når du er færdig. (Det er anklagere, der smider folk i fængsel (eller faktisk dommeren.). En jurist er ikke anklager. Heller ikke advokat. Ej bare glem det.)

    Reply

  78. Poulsen
    30. juli 2014 @ 19:50

    1) suppe steg og is musiker.
    2) Nå tryk på banan

    Utrolig som en gammel catch frase fra jydekompaniet kan hænge ved….

    Reply

  79. Pingvinprinsesse
    21. juni 2016 @ 07:21

    Jeg er netop faldet over artiklen her to år senere, og ville lige give mit bud med alligevel.
    Jeg er webudvikler, og da jeg fik nyt arbejde i Aarhus skete der dette, hver gang jeg fortalte det til venner og familie:
    Mig: "Jeg har fået nyt arbejde i Aarhus"
    Dem: "Nå, hvor ligger det henne i Aarhus? Så skal du til at køre ind til byen hver dag? Tager det ikke lang tid? Hvilken vej kører du så? Tager du Ringgaden? Kan du godt komme til at parkere?"
    For de ved godt alle sammen, at jeg laver noget med programmering, og det har de så lidt forstand på, at de ikke tør at spørge til det. Men jeg er efterhånden lidt træt af at fortælle om morgentrafik i Aarhus… 🙂

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.