Skip to content

13 Comments

  1. Karen Marie
    22. april 2022 @ 20:40

    Jeg synes det er en ofte overset pointe når denne diskussion dukker op, at det at være sæddonor er totalt ufarligt, og for en del formentlig endda fornøjeligt. Mens det at være gravid er en massiv kraftanstrengelse, både fysisk og følelsesmæssigt. Og selv i Danmark er der altså kvinder der dør af at være gravide og føde. Så jeg mener ikke det giver mening at sidestille og sammenligne sæddonation med det at være rugemor. Rent biologisk og hormonelt er graviditet jo beregnet til at kvinden skal knytte sig til resultatet, hvorimod de færreste mænd savner en sædafgang ;). Personligt hælder jeg imod at man må acceptere, at det at få børn ikke er en rettighed, og at det for nogle ikke lader sig gøre (jeg er med på at det som udgangspunkt er noget nemmere at blive solomor end solofar, men i og med at vores samfund på alle andre måder er indrettet så det er en fordel at være mand, er dette måske det ene område hvor vi med livmoder rent faktisk har det lidt nemmere qua vores køn). Såvel som jeg må acceptere at jeg grundet kronisk sygdom aldrig kommer til at kunne det de fleste mennesker klarer som en selvfølge. Det er smerteligt, men grundlæggende er livet ikke retfærdigt, selv om man kunne ønske det anderledes.

    Reply

    • Linda
      22. april 2022 @ 20:46

      Det er en god pointe, Karen Marie, og det ville man jo – hvis man gik all in på at få det her til at ske – være nødt til at forholde sig til.

      For mig er det lille aber dabei, at det lige nu stadig er en risiko, og måske endda en forhøjet en af slagsen, når mænd vælger rugemødre fra lande med langt dårligere vilkår på sundhedsområdet. Altså, at problemet allerede eksisterer nu, bare ikke hvor vi kan se det.

      Jeg er pragmatiker af hjertet, så jeg hælder selvfølgelig til, at når det sker alligevel, så lad os sørge for, at det sker under ordnede forhold – men jeg kan sagtens se, hvad du siger, og det giver mening.

      Reply

      • Karen Marie
        22. april 2022 @ 22:16

        Jeg synes det er uhyggeligt at de mennesker/mænd synes det er fint at tage til ulande og bryder den danske lovgivning, og under mere eller mindre suspekte forhold bruger kvinder som rugemaskine til at opfylde deres lyst til et barn. Det er entitlement og uhyggeligt. At fødedygtige kvinder på den måde reduceres til “ovne” som en dansk mand har udtalt. Det giver dén befolkningsgruppe færre rettigheder til egen krop og kropslige autonomitet end alle andre. Lidt i samme retning som de amerikanske stater hvor selv få uger gamle embryoer har flere rettigheder end den gravide kvinde. Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på at det ville se hele anderledes ud hvis situationen var omvendt. Min sure indre feminist hvisker at mænd har utrolig travlt med at ændre på tingene når det for en gangs skyld er dem der ikke sidder tungt på privilegiet. Se selv hvor hurtigt børnepenge”uligheden” blev fikset. Mens ligeløn stadig halter håbløst bagefter. (Nu er jeg træt og sur, tid til at gå i seng :))

        Reply

        • Linda
          23. april 2022 @ 07:36

          Haha – vi er ikke uenige! Jeg håber, at du fik sovet lidt alligevel, selvom blodtrykket kom op på et kritisk tidspunkt:)

          Tak for fine input, Karen Marie <3

          Reply

  2. Pernille
    22. april 2022 @ 21:19

    Jeg gyser lidt og mumler “blessed be the fruit”, når kvinders livmoder indtages for at avle afkom. Jeg synes, ligesom Karen Marie, ikke, at forældreskab er en rettighed. Livet er ikke en smørrebrødsseddel, hvor man bare kan krydse af, hvilke stykker man vil have. Nogle valg indebærer fravalg. Nogle mennesker er heldige at få børn, nogen er ikke. Nogen finder en livspartner, andre gør ikke. Nogen rammes af sygdom, nogen fødes med handicap, nogen kan ikke få børn, nogen kan ikke få sex, osv, osv. Selvfølgelig skal vi forsøge at hjælpe mennesker med de problemer og ønsker de har, men ikke på bekostning af andre mennesker. Det er en svær diskussion og jeg er klar over at nogen mænd søger til udlandet og finder en rugemor der. Men det ser jeg ikke som et argument for at indføre samme rutine her. Men jeg vil da gerne blive klogere på emnet og måske ændre holdning?

    Reply

    • Linda
      22. april 2022 @ 21:35

      For mig er der bare nogle ting, der bliver blandet sammen i den her debat, sådan helt generelt. For argumentet om ikke at gøre kvinders livmodere (livmødre??) til en handelsvare er et godt og et stærkt argument, synes jeg. Men det er mit indtryk, at det meget ofte kun er, når vi taler om mænd, der gerne vil have børn, at det bliver problematiseret. Jeg har endnu til gode at høre argumentet brugt ift. par eller kvinder, der ikke kan få børn selv, der gerne vil gøre brug af rugemødre.

      Og fordi jeg ikke har hørt det, er det jo selvfølgelig ikke det samme som, at det ikke er blevet fremført – min oplevelse er bare, at det meget ofte er et stråmandsargument, der bliver hevet frem, fordi man ikke synes, at mænd skal have lov at have børn alene, og ikke helt kan begrunde hvorfor.

      Det ER en svær diskussion, men jeg synes, den er SUPER interessant.

      Reply

      • Karen Marie
        22. april 2022 @ 21:58

        For mig handler det om at jeg ikke synes man skal kunne leje sin livmoder ud. Hverken til mænd, kvinder eller staten for den sags skyld. Jeg tror ikke man kan vide på forhånd hvordan det vil påvirke én at skulle af med det barn man har båret og ruget på i ni måneder. Og jeg har ikke tillid til at der ikke vil ske udnyttelse når der kommer monetær kompensation indover.

        Reply

  3. Ida
    23. april 2022 @ 06:51

    Jeg synes det er en svær diskussion. Jeg hæfter mig meget ved Ditte Gieses bemærkning om, at vi ikke ved, hvilke konsekvenser det har for en baby at blive fjernet fra sin mor efter fødslen. Jeg har ikke tid til at lede efter links til primær forskningslitteratur om emnet, men jeg mener det er ukontroversielt blandt forskere i f.eks. psykologi, at der sker en form for tilknytning mellem fosteret og moderen (“moderen”) allerede under graviditeten. Jeg er tilbøjelig til at mene, at vi mangler mere viden om dette, før vi systematiserer en praksis.

    Reply

    • Linda
      23. april 2022 @ 07:35

      Jeg er tusind procent enig i, at den ikke bare skal gives fri. Der er tusind ting, der skal undersøges, og vi er inderligt enige om, at barnets tarv skal veje tungest.

      Det er ikke et korstog for mig, men jeg synes, det skal undersøges, og der må foreligge noget viden på adoptionsområdet; både om, hvorvidt der er en bristet, prænatal tilknytning, der skal tages højde for, når man får barnet hjem. Der er selvfølgelig den meget store forskel på adoption og “bestillingsbabyer”, at førstnævnte meget ofte er børn, der af den ene eller anden grund ikke kan blive hos deres biologiske forældre, mens sidstnævnte bliver planlagt, lavet og sat i verden på andres foranledning. Der ER forskel – jeg synes bare, det er for tyndt at lukke den ned ‘bare fordi.’

      Reply

  4. Kristine
    23. april 2022 @ 09:04

    Jeg er virkelig splittet på det her emne. Fordi jeg som solo kvinde i fertilitetsbehandling, der faktisk anser sig som vældigt optaget af ligestilling gerne VIL mene, at mænd bør få samme muligheder gennem fx surrugasi. Men. Jeg synes der er vildt mange dilemmaer i det.

    Se bare på alle de rugemødre i Ukraine, der er kommet i klemme lige nu. De er fx flygtet til et land med anden lovgivning. Eller det er ikke sikkert for forældrene at rejse ind i Ukraine efter deres barn.

    Jeg tror ikke på, at selvom det var lovligt i Danmark, at ret mange kvinder ville gøre det. Og der er stor risiko for en social skævvridning. At kvinder i usa kan gøre det, kan fx i første omgang skyldes, at flere kvinder går hjemme, og derfor ikke skal have en chef med på projekt “jeg vil gerne være rugemor, og derfor får jeg højst sandsynligt en del sygedage den næste tid. Plus en måneds ‘barsel’ Derfor er jeg bange for, at der trods alverdens regler, vil være en risiko for, at kvinderne vælger det af økonomiske grunde- og som en anden kommenterer, er det ikke ufarligt at være gravid.

    Personligt har jeg valgt modellen med solomor og solofar deles om et barn fra- da jeg ikke drømmer om børn for bagefter at have 7-7 ordning.

    Reply

    • Linda
      23. april 2022 @ 09:45

      Det kan sagtens være, at man reelt ikke ville kunne stampe en hær af villige rugemødre op – og så løser problemet jo sig selv, kan man sige.

      Når jeg synes, det er vigtigt at få ordentligt belyst, så handler det om, at jeg synes, at den blanke afvisning af muligheden, faktisk på en bagvendt måde er med til at fastholde manglende ligestilling for kvinder. For det understøtter argumentet om, at der er en biologisk kodet forskel på tilknytningen til barnet, som er kønsafhængigt. Det påvirker barselsområdet, som påvirker arbejdsmarkedet, ligeløn (og dermed indkomst, social status, livsmuligheder osv), kvinders karrieremuligheder, som påvirker repræsentationen og synligheden af muligheder for kommende generationer af kvinder.

      Derfor synes jeg, at en tilbundsgående undersøgelse af, hvad det betyder for børn at blive til via rugemor og vokse op hos enlige fædre, er i alles intesse – også selvom resultatet måtte blive, at ja. Der ER forskel, og derfor er det en dårlig ide. Børnene skal jo ikke smides under bussen i ligestillingens navn, hverken for at mænd kan få børn alene, eller for at kvinder kan blive direktører.

      Reply

  5. M
    24. april 2022 @ 06:13

    Hvor skønt at have aktiveret en så spændende snak – tak fordi du tog det op, Linda. Og tak for gode, kloge tanker, både i indlægget og som altid i kommentarsporet.

    Jeg synes, at det er sådan en svær disksussion. For jeg ønsker for min lillebror – der er den ene i min ‘nære omgangskreds’, at han skal få en familie, også selv om det er svært at finde det på helt klassisk vis. Og samtidig er jeg helt enig i alle dilemmaerne, og at det er en vild ting at være rugemor, og jeg skulle bestemt ikke bede om det. Hverken generelt eller – som tankeeksperiement – som gave til min lillebror. Men jeg er fuld af beundring over for de kvinder, der faktisk giver den gave til barnløse par, kvinder eller mænd.

    Og jeg synes netop som det sker her nu, at diskussionen er vigtig. At vi ikke bare råber ‘biologi’, som du også skriver, Linda, for den bro er vi gået over længst. Heldigvis. For ellers ville de børn der havde brug for lidt ekstra hjælp i et laboratorie, jo slet ikke være her.

    Jjeg slår mig lidt på, at ‘så fik vi noget på mændene’-argumentet, som jeg kan fornemme rundt omkring i kommentarfeltet. Jeg er helt enig i, at børn ikke er en menneskeret, men det er også lidt ærgerligt, synes jeg, at lukke drøftelsen med feminisme. For mig er feminisme netop ligestilling og frigørelse, og shit mændene er kommet i klemme her. Måske er det fordi, at jeg er en ‘undtagelserne’, hvor kønsrollerne i mit ægteskab ikke er klassiske, og hvor jeg – helt ærligt – ikke tænker at mine to sønner har nogle særlige fordele pga. deres køn. Som i overhovedet, faktisk. Og selvom de måske på papiret får nemmere ved at få en bestyrelsespost, så vil sorgen både for dem og for mig som potentiel farmor være langt større, hvis de ender med at være ufrivilligt barnløse. Uanset om det er fordi de ender med at være alene, i et homoseksuelt forhold eller i et heteroseksuelt forhold. Men sidstnævnte åbner bare virkelig mange flere døre for eksempelvis adoption.

    Det er en spændende drøftelse, og det er interessant at se hvordan og hvornår mændene for alvor kommer på banen i den. Tak igen for interessante tanker her.

    Reply

    • Linda
      24. april 2022 @ 19:10

      Jeg er enig. Vi skal have aflivet den måde at diskutere på, hvor andre menneskers eventuelle fordele, skal opveje ulemper og gener, de må lide. Hvis vi æder den, når det er mændene, der står for skud, er vi nemlig også tvunget til at acceptere det, når vi på andre områder får det tilbage i hovedet, og egentlig er det jo bare voksenudgaven af ‘jeg må slå, fordi han sparker!’ Grundpræmissen er forkert.

      Tak for at smide et super spændende emne ind og for at melde tilbage her.

      Kh

      Linda

      Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.