Skip to content

41 Comments

  1. LW
    12. april 2023 @ 05:27

    Jeg er helt enig med dig her, tak for at sætte ord på! Jeg har på din opfordring lyttet til The Maintenance Fase, og det er virkelig mindblowing. Selvom jeg syntes jeg (som mange tykke i øvrigt) havde al viden i verden om fysiologi og vægttab, så er det helt vildt hvor meget bias der netop også kan være i forskning. Som fx det tilfældige ved kcal-begrebet og bmi.
    Jeg synes det er svært at flytte de internaliserede værdier som du skriver, fordi jeg samtidigt rent funktionelt og i relation til en (ikke-fedme-relateret) kronisk sygdom faktisk gerne vil tabe mig, samtidigt med at jegarbejder på at flytte indbygget stigma om overvægt både indadtil og udadtil. Jeg har prøvet at gå en ny vej med en terapeut med speciale i dette, og det flytter noget, samtidigt med at konteksten vedbliver med at gøre mig forvirret. Lidt svært at forklare, men jeg tror at jeg vil sige, at det gør emnet komplekst når man står i det rent praktisk hver eneste dag!
    Tak for at tage emnet op, jeg vil meget gerne inspireres og provokeres mere her!

    Reply

    • Linda
      12. april 2023 @ 19:21

      Jeg forstår 100% hvad du mener. Det er SUPER komplekst at øge sin viden om de her ting – og samtidig stadig gerne vil tabe sig. For det bliver utrolig svært at skille ad, om det handler om, at man gerne vil leve op til det ideal, man nu har opdaget eksisterer, eller om man egentlig godt må have lyst til at ville tabe sig. Jeg har dage, hvor jeg tænker, at løbet for mig er kørt ift. at nå til et afklaret sted. At jeg er så påvirket af det verdenssyn, jeg har haft og været omgivet af i 46 år, at jeg ikke kan nulstille og starte forfra.

      Reply

      • LW
        28. april 2023 @ 14:34

        En lidt forsinket tilføjelse: mit lokale lægehus har lavet et facebookopslag, hvor de skriver at pga stor interesse for vægttabsmedicin, så bliver det nu tilbudt i gruppeforløb, og at de anbefaler at interesserede lytter til podcasten Radio Ligevægt #25 først. Har lige lyttet og den er ret god, både til sagligt at forklare om produktet, men især sidste del med fokus på samfundets stigmatisering og vægtneutral sundhed. Fed holdning og anbefaling fra lægehuset synes jeg!
        Måske bliver denne medicin faktisk det der sætter tykke fri (og her mener jeg til IKKE at tage medicin), fordi vi alle endelig forstår at det ikke handler om at “lukke munden og lette røven”, og at det for mange simpelthen kræver livslang medicinering at leve op til et skønhedsideal, som fejlagtigt er blevet entydigt koblet til sundhed/usundhed.

        Reply

        • Linda
          29. april 2023 @ 07:50

          Det er da måske noget af det mest progressive og cool, jeg har hørt om endnu! KÆMPE klapsalve og respekt for dit lægehus <3

          Reply

  2. Malene
    12. april 2023 @ 06:25

    Hurra for dig!!!

    Reply

    • Linda
      12. april 2023 @ 19:17

      Selv hurra, Malene:)

      Reply

  3. Marie
    12. april 2023 @ 07:10

    Det er fandme et godt indlæg du har lavet! Jeg er selv tyk, har været det altid og først her i mine meget modne voksenår fundet forklaringer og i nogle tilfælde hvad der føles som aflad på at have tilladt mig at eksistere i verden som et tykt menneske.
    Håber troldene (også dem der ikke ved at de er det i denne sammenhæng) holder sig i skabene. Man kunne jo i den forbindelse også bruge noget krudt på at sætte sig ind i hvor grundigt et lobbyarbejde Novo har lavet de sidste mange år for at sygeliggøre det at være tyk og hvor mange forskere og foreninger der faktisk er betalt direkte eller indirekte af Novo (her kigger jeg intens på Steno og Adipositasforeningen)
    Også i DK er der kræfter der arbejder seriøst med de her aspekter (og som ikke er lønnet af Novo) og jeg kan virkelig anbefale den podcastserie der hedder Radio Ligevægt.

    Reply

    • Linda
      12. april 2023 @ 19:17

      Perfekt med anbefaling af podcast – tak!

      Og jeg er slet ikke i tvivl om, at the devil works hard men medicinalindustrien works harder. Jeg synes sgu helt ærligt, at voksenverdenen somme tider lader til at være pilrådden. Madpyramiden/mælkekampagner og dansk landbrug, mediernes lemfældige omgang med gaver og indlæg med dagsordener osv. osv. Det er ikke mærkeligt, at vi bliver mere og mere skeptiske overfor det, vi bliver fortalt.

      Reply

  4. Mette
    12. april 2023 @ 07:39

    VIRKRLIG godt skrevet Linda

    Reply

  5. Lisbeth
    12. april 2023 @ 07:55

    Jeg er enig hele vejen. Og så lige et pip om noget andet. Jeg bliver mærkværdigt hidsig hver gang jeg læser om wegowy…
    For mig er det ikke så meget det at man har udviklet medicinen. Det er mere kriterierne for at kunne få det udskrevet. Som jeg har forstået det er det BMI >27 og helbredsmæssige faktorer eller BMI >30. Det betyder at jeg bare kan gå ned til min læge og så få skrevet det her ud. Jeg fejler ingenting.
    Jeg føler mig sygeliggjort. Og her var jeg lige ved at argumentere med at jeg rent faktisk for nyligt har fået målt diverse tal, men så taler jeg jo lige ind i det jeg er bange for. Jeg skal da ikke argumentere for at jeg ikke skal have medicin for noget der ikke påvirker andet end hvilken størrelse mit tøj er. Jeg skal have medicinen fremlagt som en mulighed, HVIS der opstår noget helbredsmæssigt, der beviseligt ville kunne bedres af at jeg tabte mig.

    Reply

    • Pernille
      12. april 2023 @ 09:41

      Enig med dig Lisbeth! Wegovy provokerer også mig. Og hvis vi går ind på præmissen om, at overvægt er en sygdom, så burde behandlingen vel betales delvist af sundhedssystemet – på linje med behandling af fx diabetes eller andre kroniske sygdomme.

      Reply

    • Linda
      12. april 2023 @ 19:09

      @lisbeth @Hanne

      (Der er igen rod i kommentarernes rækkefølge. Det er virkelig træls, og verdens bedste IT-Claus er på sagen).

      Jeg har tænkt meget over, at den største fare ved de her nye slankemidler er, at de risikerer at skabe intern splid i den gruppe, de henvender sig til. For nogen vil føle sig sygeliggjorte og dermed svageliggjorte. Andre vil føle det frisættende, at deres udfordringer opfattes som sygdom. Nogen vil føle, at det er sidste udvej. Nogen vil føle, at det er snyd. Men hele essensen i den her debat er vel egentlig, at alle – alle – skal have autonomi over egen krop. At man må gøre med den, hvad man selv finder bedst, uden at skylde andre en forklaring.

      Min eneste anke mod det er, at jeg forskellige steder har hørt (og det har jeg ingen links, der underbygger, så det kan være grebet ud af den blå luft), at det kan skabe mangel på behandling til diabetikerne, som præparatet egentlig er lavet til. Det er skidt, hvis det er rigtigt. Men hvis det ikke passer, så hælder jeg til, at man skal bruge det, hvis man vil, og lade være hvis ikke.

      Men jeg synes faktisk, man ser det her i alle minoritetsgrupper, når de pludselig begynder at finde sammen; at der er en fase, hvor man også I gruppen opdager, at man er forskellig, og derfor ikke er enig om, hvad man gerne vil kaldes, hvad man må og ikke må osv. osv. Jeg har i hvert fald set det samme ske i både de neurodivergente grupper og de grupper for selvvalgte alenemødre, jeg gennem tiden er kommet i. At alle i starten er høje over at have fundet hinanden, men at den udfordring, der følger med ift. at man så pludselig skal enes om mærkesager og sprogbrug, faktisk er sværere at komme omkring, end man lige skulle tro.

      Reply

      • Hanne
        13. april 2023 @ 06:12

        Hvis der bliver mangel på semaglutid, så skal Novo nok få banket produktionen op i en helvedes fart. For det er nu pengene skal tjenes inden patenter slipper op. I mellemtiden kan diabetikere vælge mellem virkelig mange andre lignende behandlingsformer, mens den medicinske behandling mod fedme er temmelig sparsom, og så kan man vælge mellem ugebladsdiæter og Gustav Salinas.

        Reply

  6. Frederikke
    12. april 2023 @ 08:44

    Kæmpegodt og nuanceret skriv. Tak for det, Linda<3

    Reply

    • Linda
      12. april 2023 @ 18:59

      Tusind tak for at melde ind, Frederikke. Det gør det nemmere at turde skrive om de svære emner en anden gang.

      Reply

  7. A
    12. april 2023 @ 09:22

    Amen!

    Reply

    • Linda
      12. april 2023 @ 18:58

      ❤️

      Reply

  8. Tanja
    12. april 2023 @ 11:23

    Tak – bare tak 😘

    Reply

    • Linda
      12. april 2023 @ 18:58

      Altid😘

      Reply

  9. Stine
    12. april 2023 @ 12:12

    Linda, du er så god. Tak for et fantastisk blogindlæg.

    Reply

    • Linda
      12. april 2023 @ 18:57

      Tusind (selv) tak, Stine:)

      Reply

  10. Hanne
    12. april 2023 @ 12:24

    Jeg tror faktisk, at det med at gøre overvægt til en sygdomstilstand er med til at fjerne stigma. For fedme og overvægt ER jo ikke noget man selv vælger, og det er ER ikke noget, man bare træner/sulter sig ud af. Det er ikke alene et individuelt ansvar.

    Reply

  11. Hanne
    12. april 2023 @ 13:17

    Der bliver jo nødt til at være kriterier, og jeg synes egentlig de er sat meget rimeligt. Det er jo ikke kriterier for, hvornår det SKAL udskrives, men NEDRE kriterier for at undgå, at det bliver brugt til 5 kilos bekvemmeligheds-vægttab. Jeg er gammel nok til at huske Letigen, og hvordan det i hvert fald ikke blev brugt efter hensigten. Udskrivning af Wegovy vil altid pålægges den enkelte læge. For sådan nogen som dig (og mig selv i øvrigt) vil Wegovy ikke være relevant, da et højt BMI ikke er ensbetydende med helbredsproblemer.
    Jeg ser faktisk præcis Wegovy som det du beskriver. En mulighed….

    Reply

  12. Rose
    12. april 2023 @ 17:42

    Tak for det her. Du skriver det perfekt

    Reply

    • Linda
      12. april 2023 @ 18:57

      ❤️

      Reply

  13. Tilde
    12. april 2023 @ 18:35

    Hørt
    Lyt/læs/følg også Katrine Gisiger

    Reply

    • Linda
      12. april 2023 @ 18:56

      Det er rigtigt – hun siger også mange gode ting.

      Reply

  14. Line Jacobsen
    12. april 2023 @ 18:44

    Til dig der skriver om Steno – jeg tror, du misforstår hvad Steno laver. De fokuserer udelukkende på behandling af diabetes og beskæftiger sig ikke med overvægt. Ja, det er muligt at få vægtkontrol og hjælp fra diætist, men ikke som behandling af overvægt. De diabetikere (type 2), der får Ozempic, som næsten er det samme som Wegovy (semaglutidindholdet er højere i Ozempic) får præparatet for at få bedre insulinafgivelse og ikke for at tabe sig. Jeg er bestemt ikke fan af Novos forherligelse af Wegovy, men som mor til en voksen datter med diabetes type 1 priser jeg mig lykkelig over at Novo donerede 3 mia til det nye Steno diabetescenter i Herlev. Ellers ville hun være tvunget til at gå til kontrol hos alm læger, der slet ikke er specialiserede nok. Og det er en helt anden historie 😃

    Reply

    • Marie
      12. april 2023 @ 19:05

      Tak for dit indspark. Det er klart at diabetesbehandlingen (hvor diabetes i min optik er en reel sygdom) skal varetages af specialister og her anfægter jeg ikke nødvendigvis Novos rolle – dejligt I møder god behandling. I Aarhus er Steno og NCFO (Nationalt Center for Overvægt) filtret ret grundigt sammen, så det kan være jeg ikke udtrykte mig klart.

      Reply

  15. Matilde
    12. april 2023 @ 20:09

    Fedt skriv! (Pun intended).

    Inspiration til videre læsning kunne være:

    Karin Gonzales beskrivelser af hvad en vægtneutral tilgang til sundhed er http://vaegtneutralsundhed.dk/vaegtneutral-sundhed/

    Og

    ‘Hold kæft og vær tynd!’ Af Regina Fjendbo.
    https://www.tyrannosaurusregs.dk/bog/

    Jeg kan på det varmeste anbefale begge.

    Reply

    • Linda
      13. april 2023 @ 19:00

      Tak for tip – de er bestilt.

      Reply

  16. Hanne
    13. april 2023 @ 06:18

    Jeg bliver altså lidt træt af, at medicinalindustrien altid skal være skurkene. Jeg har arbejdet hos nogle af de mellemstore og store gennem de seneste 15 år, bl.a. også Novo. Jeg har aldrig haft min moral eller etik i klemme. Og Novo er 100% i orden og klart duksen i klassen.

    Reply

    • Linda
      13. april 2023 @ 18:59

      Jeg forstår, at det må være helt i særklasse råddent at skulle høre igen og igen, at big pharma er skurken, når man af den ene eller anden grund har mere berøring med det hjørne af erhvervslivet end gennemsnitsdanskeren.

      Jeg har gennem tiden kendt en god håndfuld mennesker, der har arbejdet i medicinalindustrien, og jeg har ikke så meget som spidsen af en finger at sætte på dem. De er alle højt begavede, passionerede fagfolk, der brænder for at flytte noget, der kan ændre menneskeliv, og fælles for dem er, at deres moral nok faktisk er højere end så mange andres.

      Men jeg tror, at det måske er lidt det samme problem, som man ser i bankverdenen? At 80% af de ansatte er ordentlige, omhyggelige og meget lovlydige – men det er ikke dem, der er problemet. Det er de øverste 20%, som har har økonomiske interesser i at drive en overskudsvirksomhed, og har forbindelser til steder, hvor resten af os ikke har adgang.

      Det er komplekst. For det er klart, at høj profit tiltrækker dygtige mennesker, og dygtige mennesker er en forudsætningen for at skabe forandring på det plan, der kræver at udvikle produkter, der kan redde menneskeliv.

      Det giver også utrolig god mening, at der er et samarbejde mellem den sundhedssektor, der er mellemled mellem patienter og medicinalindustri, fordi læger og sygehuse dels har noget masse-viden, som den enkelte patient ikke kan forventes at have selv, og dels har et mere objektivt syn på, hvad det giver mening at forske i og helbrede, end vi nogensinde som patienter og pårørende vil kunne have.

      Derudover giver samarbejdet også nogle indlysende fordele ift. at teste nye produkter, indsamle data og sammenligne med eksisterende produkter på markedet i den petriskål, hvor det potentielt kommende produkt gerne skulle ende med at gøre en forskel.

      Men der er sgu nogle områder, hvor jeg synes, de gør det svært for sig selv. F.eks. når de betaler læger for at have en holdning til nye slankemidler, som det i januar kom frem, at de havde gjort. For en håndfuld år siden gav et medicinalfirma en solid bunke kampagnemidler til Venstre, sidste år flyttede en medicinalvirksomhed ind på riget, og der er flere eksempler på læger, der udtaler sig positivt/mindre kritisk end standen generelt om bestemte produkter, hvor det senere kommer frem, at lægerne er tilknyttet medicinalfirmaet bag som konsulenter. Intet af det er ulovligt – men det er stadig en indlysende interessekonflikt, synes jeg.

      Jeg synes også, at det er et problem, at hele forretningsgangen er bundet op på at udvikle produkter og holde dem på markedet, for der er, så vidt jeg ved, intet incitament til at fjerne produkter fra markedet igen, hvis man over tid finder ud af, at de ikke virker så godt, som først antaget. Har man som branche brugt penge på at udvikle, teste og producere en pille, så har man en klar interesse i at holde den på markedet, så den kan tjene sig selv ind igen. Og lige præcis ift. medicin er det utrolig svært for forbrugeren at gennemskue, hvor godt et produkt virker, fordi der er så mange faktorer, der kan påvirke effekten af medicin, at man som lægmand ikke har en chance for at gennemskue, om en migrænepilles manglende virkning skyldes en dårlig pille/for meget kaffe/manglende jern osv. osv. Derfor er vi lige præcis ift. medicin helt i særklasse afhængige af, at vi kan stole på de læger, der rådgiver os, og det kan vi ikke, hvis de ikke er uvildige. Og selvfølgelig pusher de ikke noget, der er direkte skadeligt, men der er for mange gråzoner og interesse…udfordringer, synes jeg. Opioidkrisen i USA fik lov at fortsætte i den forkerte retning med 100 km/t alt, alt for længe, fordi firmaet bag, da de første indberetninger om, at patienter for hurtigt vænnede sig til effekten af en bestemt dosis begyndte at rulle ind, meldte retur, at det skyldtes, at smerten somme tider kortvarigt ville blusse op igen, og at behandlingen af dette problem var: drumroll Mere opioid.

      Igen: Jeg kan sagtens se, at der er en vis form for logik i, at den faggruppe, der skal videreformidle produkterne, på en eller anden måde er med på sidelinjen, når produkterne udvikles og testes. Og jeg tror, som du også skriver, at Danmark og NN opfører sig pænere, end man gør i så mange andre lande. Men det bliver et problem, synes jeg, at man som menig patient ikke har en chance for at vide, om den læge man sidder overfor rådgiver og behandler udelukkende på baggrund af faglighed, eller om der er økonomiske interesser indblandet, der, bevidst eller ubevidst, kan påvirke anbefalingerne.

      Og endelig: Problemet er ikke forbeholdt medicinalbranchen. Mediebranchen bøvler med det samme; at artikler og indhold viser sig at være bestillingsarbejde, sportsverdenen er fedtet ind i politik og offentlige udbud viser sig jævnligt at være farvet af hensyn, der ikke står nedfældet nogen steder.

      Det kan nok ikke undgåes. Og der er vigtigt, at der også er mennesker som dig, der rækker en hånd op og maner til besindighed, så der ikke går fuld sølvhjelm i den.

      Uanset hvad, så syne jeg, at det er postivt, at det er noget, vi helt ned på brugerniveau begynder at forholde os til.

      Reply

      • Hanne
        13. april 2023 @ 19:37

        Du er skarp, Linda! Alt du skriver giver mening.

        Udvikling af medicin i Danmark (eller andre steder for den sags skyld) er intet uden samarbejde med lægerne på hospitalerne, for de har patienterne, som skal bruges til de kliniske forsøg. Og pudsigt nok så rører lægerne ikke en finger uden betaling. Det er der ret klare regler for, heldigvis. Jeg har selv siddet til møde med et helt panel af de største eksperter indenfor en bestemt sygdom. De var fløjet ind fra hele verden, tog sig godt betalt for at give os input til vores udviklingsplan. Det var sindsygt værdifuldt, og selvom vi betalte dem, så talte de os bestemt ikke efter munden, de savede os fandeme midt over. Men det omverdenen ser er, at de er på lønningslisten. Og jeg ved simpelthen ikke, hvordan det skulle kunne separeres.

        Du har ret i, at verden har set nok grelle eksempler på råddenskab, og det er udenfor min fatteevne, hvordan det kan ske. Netop derfor har alle seriøse firmaer nu en whistle blower ordning. Og jeg tror ikke på, at opioidskandalen kan ske i Danmark i dag.

        Med hensyn til at vurdere virkningen af lægemidler, så er det jo netop ikke lægmands opgave. Virkningen af lægemidler er egentlig udregnet ganske faktuelt i kliniske studier, og bliver løbende suppleret med data fra klinisk praksis. Og der er så mange krav og regler, at du ikke drømmer om det, og som jeg har brugt 20 år af mit liv på at forvalte og fortolke. Ganske få alvorlige bivirkninger kan få store konsekvenser. Og tro mig, de pisser i bukserne derude, når der kommer et bedre præparat på markedet, for så taber man helt automatisk markedsandele.

        De fleste læger er naturligvis interesserede i at behandle patienterne med det bedste præparat, og der er heldigvis fri og hemmelig ordinationsret i Danmark. Så hvis en læge handler uvildigt, så synes jeg egentlig pilen peger tilbage på lægen. For der er ingen betaling pr. ordination.

        Jeg synes også det er rart, at jeg kan stemple ind i denne sobre diskussion og blive mødt med respekt. Jeg prøver ikke at tegne et rosenrødt billede, men bare kaste lidt flere nuancer ind. Vi bygger broer her!

        Reply

        • Linda
          13. april 2023 @ 19:45

          ❤️🤗❤️

          Reply

  17. Rikke Martine
    20. april 2023 @ 10:52

    Tak fra en tyk! Der er så mange fine pointer jeg æder råt (haha!)
    Jeg håber jeg så kan huske de pointer når jeg næste gang føler mig dømt, ikke-berettiget, forkert osv. ene og alene på baggrund af min størrelse. Uanset om den følelse så kommer fra mig selv eller jeg bliver det påduttet af andre, for klart begge tilfælde findes.

    Reply

    • Linda
      20. april 2023 @ 17:47

      Det er jeg meget, meget glad for, at du synes. Tak!

      Reply

  18. Helene
    20. april 2023 @ 15:39

    Super godt indlæg, Linda!
    Det er én af de ting, som når man først får øjnene op for det, så er det umuligt at ignorere det igen. I forhold til mine børn er jeg også blevet super bevidst om, hvordan jeg taler om både min egen og andres kroppe, men det er dælme lidt af en kamp, man er oppe imod med alt hvad der florerer på sociale medier.

    Jeg følger bl.a. alexlight_ldn og Sofie Hagen på instagram. Meget forskellige profiler, men nogle af dem, der gør mit feed både klogere og sjovere. Alex har bl.a. postet en del om Ozempic/Wegovy, og hvordan det markedsføres massivt i England. Virkelig skræmmende.

    Reply

    • Linda
      20. april 2023 @ 17:59

      Jeg har straks trykket følg – tak for tip!

      Reply

  19. Caroline
    26. april 2023 @ 22:06

    Tak! Virkelig godt skrevet.
    Jeg ville også anbefale Radio Ligevægt, men kan se den allerede er blevet fremhævet.
    Og Malenefl på instagram.

    Reply

    • Linda
      27. april 2023 @ 09:23

      Tusind tak, Caroline. Både for ros og for anbefalinger.

      Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.