Skip to content

66 Comments

  1. Cecilie B
    11. marts 2019 @ 10:34

    TUSIND point til dig for det her indlæg.

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:49

      Tak Cecilie:)

      Reply

  2. Sandra Saabye
    11. marts 2019 @ 10:48

    TAK. (Jeg prøvede at skrive en lang besked, men det bliver helt åndssvagt, når det eneste jeg egentlig vil levere er et gjaldende tak, tak for at forfatte en tekst som matcher mine tanker, følelser og holdninger på dette felt så umådeligt rammende og så lysten til igen rent faktisk at tage diskussionen næste gang den præsenterer sig skyller ind over mig. Så hey, tak. <3 )

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:49

      Selv tak:)

      Reply

  3. Line
    11. marts 2019 @ 10:54

    Det er fanme et godt indlæg. Jeg tilhører den slags som, fordi jeg selv er født under en heldig stjerne, somme tider kommer til at vende øjne af fx debatter som denne. Men som altid, kommer du bare med nogle skide gode vinkler og holdninger, som jeg bare har lyst til at adoptere og give videre, og bilde folk ind, at det er mig selv, som er kommet på dem, fordi de er så geniale. Tak for det💋

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:51

      Du kører bare løs!:-D (Og tak:-*)

      Reply

  4. Maude
    11. marts 2019 @ 10:58

    I see your point! 🕊….. og nu tænker jeg videre! …..

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:52

      <3

      Reply

  5. TDH
    11. marts 2019 @ 11:03

    Du formulerer (igen) så klart det der rumler på indersiden af min hjerneskal, men ikke altid kommer så tydeligt ud. Tak for yderst relevant fokus!

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:52

      Selv tak – og tak fordi du byder ind.

      Reply

  6. Stine Olesen-Bakkeløkken
    11. marts 2019 @ 11:10

    Nu elsker jeg dig endnu mere.

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:52

      Ej, men det er da skønt at høre – tak!

      Reply

  7. Cecilie
    11. marts 2019 @ 11:41

    Det er næsten helt ærgeligt, at du sådan tager ordene ud af munden på én! 😀 Jeg brugte togturen (fordi jeg havde glemt min mobil) på, at fundere over øremærket barsel og mine argumenter herfor – og så har du nærmest fanget dem alle.. Jeg tror det eneste jeg havde yderligere var at jeg er all-in på at gøre kagen større (“så må vi få 16 uger ud over de 32 uger, som er øremærket til far!” – helt sikkert, men jeg tror bare at der vil være flere der er interesseret i at gøre kagen større, hvis alle har prøvet at smage den først.. Hvorfor skulle mændene kæmpe for noget de ikke har prøvet og som de ved at deres kone knuselsker at have for sig selv..? Og her ER der altså mange kvinder, som jeg tror gør sig selv og kvinderne en bjørnetjeneste ved at holde på barslen.. Sorry!

    Og som en ekstra kødluns; JA, jeg synes alle burde trække nummer, for at aftjene værnepligt (hvilket for øvrigt også sagtens kan give CV-fordele senere hen i livet)!

    Hov, og hvis det blev tabt undervejs; FEDT indlæg! #fan

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:56

      Jeg tror, du har meget ret i, at der også et sted i kampen ligger det problem gemt, at en del kvinder gerne vil have barslen for sig selv. Hvis jeg kunne ønske, ville jeg gerne, at systemet blev skruet sådan sammen, at alle kunne gøre det, som de fandt det bedst, så det var internt i forholdet, man skulle finde en løsning. Men det ville kræve, at der var flere løsninger at vælge imellem, og der er vi ikke rigtigt, vel?

      Og super spændende tanke om værnepligt; den vil jeg tygge videre på:)

      Reply

  8. Maya
    11. marts 2019 @ 12:21

    Tak Linda <3 Jeg blev helt hidsig indeni over nogle af de kommentarer der kom på det andet indlæg. Og så forholdt jeg mig tavs fordi jeg ikke orkede at ødelægge stemningen (…hvor har jeg mon lært det). Så fint et indlæg med både argumenter og holdninger og som stadig holder sig for øje, hvad forskellen på de to er.

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:56

      Selvtak du:)

      Reply

  9. Mette
    11. marts 2019 @ 12:27

    Det er i hvert fald ikke mig som melder mig ud som læser! Du skriver knaldgodt, og der var også lige et par ting der, jeg ikke selv havde tænkt over, men hvor du absolut har ret. Tak for det!

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:56

      Du er mere end velkommen:)

      Reply

  10. Lise
    11. marts 2019 @ 13:04

    Åh ja, ja, JA!

    Tillad mig at linke til denne artikel hos de priviligerede vidensarbejdere https://www.magisterbladet.dk/news/2019/februar/kvindertrorikkeatbarslenhareffektpaadereskarriereogloenmenfaktiskkosterhvertbarn10pctafloennen. Tænk sig, man tror at det ikke koster noget henne i lønniveauet at få børn, men så er der alligevel lige 10% mindre til mødrene. Per barn vel at mærke.

    Og skal vi tale om barsel på en anden måde, kan man spørge sig selv om hvem der bærer barselsbyrden, det offentlige eller det private?

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:57

      God pointe!

      (Og 10% ?! SHIT!!)

      Reply

  11. Line
    11. marts 2019 @ 13:46

    Tusind tak, Linda. Fantastisk indlæg med så mange gode pointer.

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:58

      Selvtak, Line. Jeg er glad for, at du føler, det giver mening.

      Reply

  12. Anne
    11. marts 2019 @ 13:59

    Arj, men altså, hvor er det bare godt skrevet det her. Så flot formuleret. Mange tak for dine altid skønne skriverier.

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:58

      Selvtak Anne – og tak for en dejlig kommentar.

      Reply

  13. Mette
    11. marts 2019 @ 15:30

    Jeg vil bare gerne sige det samme som de andre <3

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:58

      Mange tak skal du have:)

      Reply

  14. Matilde
    11. marts 2019 @ 17:12

    Det kan godt være at du frygter at miste følgere, men jeg hægter mig nu bare bedre fast efter dette skriv!

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 19:59

      Hægt løs!:-D (Og tak <3)

      Reply

  15. Katrine
    11. marts 2019 @ 17:41

    Du er en heltinde! Tak for et indlæg med mening, holdninger og substans. Hurra!

    Reply

    • Katrine
      11. marts 2019 @ 17:53

      *endnu et indlæg med.. skulle der selvfølgelig stå. Det er jo ikke en undtagelse her i dine gemakker.

      Reply

      • Linda
        11. marts 2019 @ 19:59

        Hvor er du sød – tak! <3

        Reply

  16. Iben
    11. marts 2019 @ 18:55

    Stående bifald!

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 20:00

      Jeg bukker og takker:)

      Reply

  17. Caroline
    11. marts 2019 @ 19:14

    Tusind tak! Du er simpelthen så skarp, og det er en stor fornøjelse at læse dine ord.

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 20:00

      Det er jeg simpelthen så glad for, at du synes <3

      Reply

  18. Skn
    11. marts 2019 @ 19:34

    Hej Linda.
    Jeg har sagt (eller rettere skrevet) nogle af de ting der står i indlægget. Jeg synes også jeg har skrevet MEN i mit sidste indlæg. For mig handler det nemlig ikke om at jeg ikke synes der er noget at kæmpe for og at det er skævheder. Jeg er selv mor til piger og ønsker det bedste for dem i fremtiden. Men det gør min mand altså også. Og jeg tror det er et problem når man i kvindekampens navn gør mændene til “de onde”. For ja der er flere mænd på de store poster og en del af det skyldes sandsynligvis det faktum at folk har det med at ansætte folk der minder om dem selv. Det gør ikke nødvendigvis mændene til hverken værre eller bedre end os kvinder, men der ligger et strukturelt problem i at få det brudt.og det synes jeg man skal kæmpe for. Men mange af tingene er ikke kun noget der går den ene vej f.eks. i forhold til stereotyper i job. Hvad med de mænd der virkelig gerne vil være sygeplejersker? Pædagoger? ( Og her var jo så en hel anden problematik i forhold til de sager hvor mændene fordi de er mænd ikke må sidde med barnet på skødet osv). De er jo lige så ramte.
    Og uanset hvordan man drejer det så er der ikke ligestilling..men det går altså ikke kun den ene vej. Og det er det jeg synes er så vigtigt. At vi kæmper for lige muligheder uanset køn. Men vi er nødt til at tage forbehold for at der ER biologisk forskel. Det var mig der var gravid og lige der kan man ikke vælge at bytte. På andre punkter kan man (man kan vælge at give flaske osv). Det betyder jo IKKE at jeg synes det er ok kvinder bliver voldtaget fordi de ikke er stærkere end overfaldsmanden. Men der er jo også en anden dimission til det hvor nogle kvinder laver falske anmeldelser.
    Det er nok bare fordi jeg tænker at hvis den her kamp skal vindes..så skal vi gøre det sammen både mænd og kvinder. Ellers eliminerer vi halvdelen af hæren ved at sige de er problemet. På samme måde med racisme..selvfølgelig er vi nødt til at tale om det for at se der er et problem..men uvidenhed er ikke det samme som ondskab. Hvis det her er udgangspunktet at de hvide er onde så er det lidt svært at deltage (både i debat og i kamp) fordi ens intentioner altid vil blive misforstået og ens spørgsmål set i lyset af ens privilegier. På en måde så man ikke kan spørge ind. Så der ikke er plads til nuancer eller uvidenhed så tror jeg der er mange der melder sig ud. Sådan har jeg det i hvert tilfælde selv. Jeg orker ikke deltage i debatter omkring det fordi det hele bliver så skingert og fordi jeg altid (fordi jeg er hvid) risikerer at bruge et forkert ord eller lign. Der gør mig til fjenden.

    Mht. Lyssignalerne handler det for mig om at jeg aldrig har tænkt at det var en mand (som i køn) men mere bare et symbol. Det kunne for mig lige så godt være en kvinde i bukser. Og for mig er det nok et spørgsmål om hvor man stopper de ting af den type. hvordan skal man lave et let genkendeligt symbol som favner alle? Lige med stopsignal er kan man for så vidt skrive stop. Men f.eks. ville man i Århus bruge en viking (på nogle strækninger) men hvad så med dem der ikke er etnisk danske? Er det så ikke et problem?

    I bund og grund tror jeg vi er enige om problemerne men måske lidt uenige i tilgangen?

    Dejligt med debat ikke? Go aften!

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 20:07

      Jeg skulle have gjort mere ud af at uddybe, at indlægget blev til på baggrund af mange forskellige kommentarfelter rundt omkring, for jeg har også fået en mail fra én, der blev i tvivl om, om det var et slags offentligt svar til hende. Det beklager jeg, for det er ikke tilfældet <3

      Jeg tror også, at vi et langt stykke hen ad vejen er enige, og det er sygt svært at diskutere så komplekst et emne på skrift, for der er en million nuancer, man ikke kan få med, med mindre man skriver et indlæg/svar på 8 millioner anslag.

      Jeg vil dog gerne lige have med, at jeg ikke på nogen måde opfatter mænd som onde, og jeg håber ikke, at jeg får det formuleret sådan. Men jeg tror, at det er svært at være allierede i en kamp, som dybest set handler om en forskel, som den ene part aldrig har oplevet på egen krop, alle gode ønsker og intentioner til trods.

      Men jeg er 100% enig i, at lighed mellem kønnene ikke betyder, at vi skal behandles ens – der *vil’ være forskelle, som skal tænkes ind. Men for mig er målet, at der er lige muligheder, uanset køn. Både den ene og den anden vej.

      Hvordan vi får det til at ske, er nok ikke noget, der kan løses med en enkelt kampdag, kvoter eller lovgivning. Og det er her debatten kommer ind i billedet, ikke?

      God aften til dig, og tak for din tilbagemelding <3

      Reply

      • Skn
        12. marts 2019 @ 10:22

        Bare lige for en god ordens skyld. Jeg opfattede ikke dit indlæg på et svar på min kommentar. Det var mere bare som en “Det kunne godt være mig der har sagt det”.

        Reply

      • Skn
        12. marts 2019 @ 14:10

        Åh altså det med diskussioner på skrift er svært. Jeg læser ikke du skriver mænd er onde. Det var for at sætte det på spidsen. Jeg tænker bare der er nogle forhindringer som skal overkommes og hvis vi fokuserer på at det er snyd at mændene ikke har de forhindringer så kommer vi til at lægge fokus forkert. Hvis vi råber af de mænd der godt kan kravle over forhindringen i stedet for at fokusere på at få tingene ændret så kommer vi ikke så langt som hvis vi hjælpes ad.

        Reply

        • Linda
          13. marts 2019 @ 19:23

          Vi tager den over kaffe den dag, vi endelig får gennemført vores blogger-café-arrangement <3

          Reply

  19. Pernille
    11. marts 2019 @ 19:58

    Mega JA! Og som yndlings-Rachel Cargle siger: ” If you don’t fight for ALL women, you fight for NO women”. Er det ikke især i et smørhul som Danmark, at vi bør huske på det?!

    Reply

    • Linda
      11. marts 2019 @ 20:09

      Jo, for pokker!! <3

      Reply

  20. Mie
    11. marts 2019 @ 20:40

    Jeg er snotforkølet og temmelig opgivende i tilværelsen p.t., så nøjes med at sende 1000 x mentale likes i din retning. Fornemmer lissom at vi er ret meget på bølgelængde her…

    Reply

    • Linda
      12. marts 2019 @ 19:23

      God bedring!

      Reply

  21. Signe Hanson
    11. marts 2019 @ 21:15

    Det kommer til at virke sygt fesent bare at rygklappe – for dit indlæg fortjener egentlig meget mere. Men: Når nogen for fremtiden vil diskutere kvindekamp, vil jeg overveje alene svare ved oplæsning af dette skriv, som jeg muligvis får tatoveret på maven med skråskrift. Too much?

    Reply

    • Linda
      12. marts 2019 @ 19:23

      LIGE tilpas!:-D

      Reply

  22. Anna
    11. marts 2019 @ 21:37

    Fantastisk indlæg! Stærke argumenter. Jeg har lige sendt dit indlæg til mine forældre og søskende, så de også kan få glæde af dine ord. God aften!

    Reply

    • Linda
      12. marts 2019 @ 19:24

      Så håber vi, at de også synes, det giver mening:)

      Reply

  23. Merete
    11. marts 2019 @ 22:33

    Preach! (Og P.S. hvor ville det være fedt, hvis “vi har ikke brug for kampdagen og mænd er ikke onde”-segmentet af kvinder gad sætte sig ind i, hvad feminisme faktisk er, og hvilke skuldre det er, vi selv står på).

    Reply

    • Linda
      12. marts 2019 @ 19:24

      high-five

      Reply

  24. B
    11. marts 2019 @ 23:06

    Ej men jeg er SÅ enig med det, du skriver her. Har faktisk for nylig postet et indlæg på Facebook hvor jeg slog til lyd for kvoter i bestyrelser og ledelse, og blev ikke mødt med andet end et nedladende “hvor fedt er det lige at blive valgt pga. sit køn”. Nåh, så du mener ikke at jeg som kvinde kunne være kvalificeret, at jeg faktisk bliver fravalgt pga. mit køn?? Jeg bliver faktisk vred over, at mine især mandlige bekendte slet ikke kan gennemskue, at der er Tordenskjolds soldater over udpegning til bestyrelser, ledelse mv. Mænd vælger mænd.
    Ift. øremærket barsel, så er jeg altså også enig: vi må gerne blive skubbet lidt ud af comfort zone og give betingelser, der gør, at mænd også tager barsel.
    Godt brølt!

    Reply

    • Linda
      12. marts 2019 @ 19:25

      Mange tak for det <3

      Reply

  25. Maja
    11. marts 2019 @ 23:52

    Hell yeah!
    Det er så pisse skarpt formuleret – udover kæmpe klapsalve for indholdet så bliver jeg også blæst bagover af hvor lækkert du skriver. Damn.

    Reply

    • Linda
      12. marts 2019 @ 19:25

      Det er svært ikke at blive bare en lille smule stolt, når du skriver sådan nogle fine ting – tak!

      Reply

  26. Berit
    12. marts 2019 @ 07:29

    Jeg vil varmt anbefale at læse bogen “Hvorfor er feminister så snerpede?” af Gretelise Holm. Udover at være usædvanligt veloplagt og underholdende skrevet, så forholder den sig til 30 af de mest almindelige spørgsmål/argumenter, man møder i ligestillingsdebatten – som fx. “Skal familien/kvinderne ikke frit kunne vælge, hvordan de vil leve?” og “Mænd har altså også ligestillingsproblemer!”.

    Reply

    • Linda
      12. marts 2019 @ 19:26

      Stak forbi bib, og de havde den stående, så nu glæder jeg mig til at læse den:)

      Reply

  27. Lone Nielsen
    12. marts 2019 @ 20:04

    Så smukt!

    Reply

    • Linda
      13. marts 2019 @ 19:24

      Tusind tak!

      Reply

  28. Marie
    13. marts 2019 @ 02:38

    Elsker dine velformulerede, velargumenterende skriv. Du gør det så godt Linda!

    Reply

    • Linda
      13. marts 2019 @ 19:24

      Sikke en fin kommentar, Marie – tak!

      Reply

  29. Tina N.
    14. marts 2019 @ 09:09

    Hip, hip hurra for dit indlæg!
    Godt at du orker 🙂

    Reply

    • Linda
      16. marts 2019 @ 19:41

      Det kan du tro, jeg gør:)

      Reply

  30. Katja
    15. marts 2019 @ 06:13

    Hørt hørt

    Reply

  31. Ann Cathrine
    15. marts 2019 @ 21:11

    Det var indlæg som dette, der for mange år siden, fik mig til at læse med hos dig. At der så siden er kommet mange andre gode og sjove til, er rigtige fedt, men elsker denne slags. Fedt at du tager dig tiden!

    Reply

    • Linda
      16. marts 2019 @ 19:41

      Det er jeg rigtig glad for, at du synes. Tak fordi du hænger på:)

      Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.