Skip to content

19 Comments

  1. Sidsel
    31. maj 2023 @ 14:14

    Man får en besked om at hvis ikke fraværet ændres så vil de indberette det.

    Reply

    • Linda
      31. maj 2023 @ 16:51

      Jeg skal lige forstå, hvad du mener, Sidsel: Altså, hvis du taster fravær pga. mistrivsel, så får du fra skolen besked om at ændre det?

      Reply

  2. Charlotte
    31. maj 2023 @ 15:19

    Det er ikke de “rå data” der udveksles med kommunen. Fraværsregistreringssystemet er skolens redskab, men når en elev har over 15% ulovligt fravær har skolen pligt til at sende en underretning til kommunen. Lovhjemlen herfor finder du i § 6 i denne bekendtgørelse: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1063

    Reply

    • Linda
      31. maj 2023 @ 16:50

      Men som jeg læser den her bekendtgørelse, så forbliver data stadig i kommunalt regi, fordi det er hhv. skoleledelse og PPR, der står til at skulle involveres, hvis fravær overstiger 15%.

      Det kan sagtens være mig, der ikke er trænet nok til at læse teksten rigtigt, men jeg ser stadig ingen steder hjemmel for, at det her overdrages til staten, ligesom jeg også tænker, at data trods alt må være rå nok til, at man kan koble eleven med for højt fravær med forældre/værger til barnet, hvis der skal sanktioneres. Det kan man vel kun gøre med cpr-numre?

      Reply

      • Charlotte
        31. maj 2023 @ 17:04

        Der står i §6 at skolen skal underrette kommunalbestyrelsen. Det er så uddelegeret til forvaltningen, som modtager underretningen om højt fravær, ligesom hvis skolen havde underrettet om mistrivsel, mistanke om at barnet bliver slået der hjemme eller andet. Og når man i socialforvaltningen får denne underretning med barnets cpr-nummer, så har man automatisk forældremyndigjedsindehavernes cpr-numre også. Staten er ikke indblandet.

        Reply

        • Linda
          31. maj 2023 @ 17:06

          Men det bliver den jo i det sekund, man sanktionerer ved at nedsætte BU-ydelsen?

          Reply

          • Charlotte
            31. maj 2023 @ 17:25

            Jeg forstår ikke hvorfor du tænker at staten involveres? Det er virkelig ikke for at være dum. Hvis (og det er et ret stort hvis, for det er kommunen der laver en konkret vurdering af om de vil trække forældre i b/u-ydekse) kommunen vurderer at der skal trækkes i ydelse, så orienterer de Udbetaling Danmark herom. Udbetaling Danmark er en del af ATP, som er en selvejende institution der udfører opgaver for bl.a kommuner (som fx Udbetaling af b/u ydelse).

          • Linda
            31. maj 2023 @ 17:31

            Nej, det kan SAGTENS være mig, der ikke kan se, hvor skellet går. Som tegnsprogstolk er der meget skrap opdeling af, hvad der ligger under kommune og hvad der ligger under stat. Derfor er det en sondring, jeg sidder med hver eneste dag, og det er nok derfor, at det for mig ser ud som om, at det her er to forskellige instanser, som ligger hvert sit sted i systemet. Det ville det være for mig, hvis jeg skulle fakturere dem; her ville der ikke være nogen tvivl om, at alt, hvad der er skole/kommune ligger ét sted, mens alt, hvad der hedder sektor/stat ligger et andet. Og Borger.dk falder uden tvivl i sidstnævnte kategori.

  3. Mette L
    31. maj 2023 @ 16:53

    Der er et debat-indlæg i Altinget om økonomisk straf for skolefravær (håber linket fungerer efter en tur i maskinen): https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/vive-oekonomisk-straf-for-skolefravaer-rammer-de-mest-saarbare-elever?SNSubscribed=true&ref=newsletter&refid=altinget-dk-uddannelse-657&utm_campaign=Altinget%20DK%20-%20Uddannelse&utm_content=Altinget%20DK%20-%20Uddannelse&utm_medium=e-mail&utm_source=nyhedsbrev

    Der er en tendens til at den økonomiske straf virker på kort sigt ift. at sænke ulovligt fravær ud over 15%. Men det rammer også skævt, fordi “elever, der har højt ulovligt fravær, ofte befinder sig i udsatte og sårbare positioner med komplekse udfordringer”, så det løser jo ingenting. Men det er vi jo alle klar over…

    Reply

    • Linda
      31. maj 2023 @ 17:05

      Det er til at tude over. For der er efterhånden mange undersøgelser, der peger på, at skolkevægring ikke løses ved at tvinge forpinte børn i skole. Det burde være indlysende, for hvis det var en løsning, ville man også kunne komme spisevægring til livs ved at tvangsfodre børn og unge med spiseforstyrrelser.

      At tage flere ressourcer fra familier, der i forvejen er pressede, er simpelthen så dumt. For hvordan skulle det give de forældre mere overskud til at hjælpe deres børn, at de nu har endnu færre midler at klare sig for?

      Jeg har ét ønske til fremtiden, og det er, at de politikere og embedsfolk, der er ansvarlige for de reformer og forringelser, der 10 år efter implementering skaber massive problemer for bestemte grupper, kan sagsøges og stilles til ansvar. Jeg kan ikke holde UD, at familier, der kæmper med næb og kløer for at overleve, nu også skal lide den tort at bære ansvaret for, at skolen/PPR/systemet ignorerer deres råb om hjælp.

      Det er ubegribeligt.

      Reply

      • Mette L
        31. maj 2023 @ 18:22

        Helt enig!!!

        Reply

  4. Line
    31. maj 2023 @ 21:27

    Kære Linda. Med stort, stor forståelse for at ufrivilligt skolefravær (det du kalder skolevægring) kan være udtryk for at skolen ikke er det rigtige tilbud/rigtige pædagogik, så er der også anset skolefravær der i min erfaring handler om noget helt andet: svagt strukturerende familier, hvor døgnet flyder og hvor der mangler ressourcer til at skabe den struktur en stabil skolegang kræver. Her er det i min optik RIGTIG godt og vigtigt at barnet presses i skole og får hjælp til at få noget så basalt som en uddannelse, en hverdag og noget andet end familien. Jeg siger ikke at det at trække i skolepenge er det rigtige, men at fravær er meget andet end udtryk for fx udfordringer som diagnoser.

    Reply

    • Linda
      31. maj 2023 @ 21:40

      Jeg er helt, helt enig, Line. Der er en gruppe af børn for hvem det her vil være en hjælp og en måde at blive set og opdaget på.

      Men alt stritter på mig, når man taler om øget forældreansvar uden samtidig at tale om øget skole/kommunalt ansvar. Hvorfor er det kun den ene part, der skal stå til regnskab og straffes, hvis de ikke lever op til deres del af aftalen?

      Og hvor jeg SAGTENS kan forstå, at det for lærere og skole kan være en ulige kamp at forsøge at hjælpe en elev, hvis man mødes af passivitet eller direkte modarbejdes af hjemmet, så har jeg bare svært ved at forestille mig, at økonomiske sanktioner i de familier, vi taler om her, vil resultere i adfærdsændringer og tiltag, der kommer børnene til gode❤️

      Reply

  5. Rikke H.
    1. juni 2023 @ 10:10

    Ang sletning af data, så blev jeg lidt forundret over, at den dag mine børn stoppede i folkeskole. så var data bare pist væk, så jeg nåede ikke at gemme noget som helst, der var ingen varsel. Men ved ikke om det er lavet om.

    Reply

    • Rikke (en anden)
      1. juni 2023 @ 12:30

      Min søn havde sidste dag i børnehave i går, og jeg fik at vide af pædagogerne, at når kl slog midnat ville ALT blive slettet. Inklusiv billeder, hvor der indgik andre børn, som stadig går i børnehaven i dag

      Reply

    • Linda
      1. juni 2023 @ 18:59

      @ 2 x Rikke:

      Men synes I ikke, at det er vildt, at man som forældre faktisk ikke ANER, hvordan de forholder sig til de her ting? Burde det ikke være én af de ting, man til enhver tid enten vidste eller kunne tilgå på meget kort tid?

      Reply

  6. Skn
    1. juni 2023 @ 21:53

    Nu kan det godt være det er mig der er en knaldhat her…men hvis du indberetter sygdom og skriver at det er mistrivsel..så er det vel i princippet ikke længere “ulovligt” fravær eller hvad? Som jeg hører det er ulovligt fravær der hvor barnet ikke møder op og der ikke er en forklaring/info fra hjemmet.
    Som jeg hører det bruger vores skole det til at kigge på om der er noget de skal være obs. På. Hvis nogen har meget fravær (også sygdom) så kigger de på om der er mønster i det osv. De opfordrer derfor faktisk også til at man skriver (altså ikke deltajeret men bare feber, influenza osv.) For så er det lettere at se det er sådan noget. Hvis der så står ondt i maven hver torsdag så kan det jo godt være der skal kigges på noget andet.
    Reglerne for om det så bliver overdraget og træk i ydelser har ikke været nævnt, så det ved jeg faktisk ikke.

    Reply

    • M
      2. juni 2023 @ 10:59

      Nej, du har helt ret. Ulovligt fravær er når forældrene ikke har underrettet skolen om fraværsårsagen. En evaluering af loven, som nogle af mine dygtige kollegaer har lavet, viser, at der heldigvis kun er sket meget få sanktioneringer. Der er heldigvis i rigtig mange tilfælde fornuftige lærere og socialrådgivere, som sikrer, at sanktionsmuligheden ikke benyttes, selv når skolen ikke er underrettet. For selvfølgelig hjælper det ikke på selve årsagen til fraværet at presse mennesker i problemer yderligere ved at give dem (flere) økonomiske problemer!

      Se evt. her: https://www.vive.dk/da/udgivelser/evaluering-af-lov-om-styrket-foraeldreansvar-18842/

      Reply

  7. Rikke H.
    2. juni 2023 @ 06:54

    Jo det er da helt vildt. Så jeg syntes det er mega gode spørgsmål du stiller

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.