Skip to content

20 Comments

  1. Carportognoia
    9. februar 2015 @ 09:06

    HØRT! På Facebook er jeg stødt på en fin tegning af to hulemænd, hvor den ene siger til den anden: "Something's just not right. Our air is clean, our water is pure, we all get plenty of exercise, everything we eat is organic and free-range, and yet nobody lives past 30."

    Reply

  2. Birgitte B
    9. februar 2015 @ 09:10

    Super indlæg 🙂 og så meget bedre tone fra din side, end det jeg læste hos Lortemor forleden.

    Reply

  3. Dorte
    9. februar 2015 @ 10:14

    Meget fint indlæg – helt enig. Jeg har læst med her et stykke tid og synes det er skøn læsning. OG så iøvrigt tillykke med din graviditet. KH Dorte

    Reply

  4. Anonym
    9. februar 2015 @ 10:16

    ikke at forglemme, så er en af de vigtigste grupper at beskytte via vaccinationaprogrammet de der ikke kan beskytte sig selv, dvs eksempelvis immundefekte (børn + voksne) for hvem vaccinen enten ikke vil virke eller de ikke kan tåle dem. Den gruppe, der i forvejen er udsat og for men sygdommene vil ramme langt hårdere, er fuldstændig afhængig af 'herd protection', altså at vaccinationsgraden i samfundet er så høj, at sandsynligheden for at de bliver smittede af raske eller syge smittebærere er tilsvarende lille. At man kan mene det er en fed ide, at ens børn skal igennem diverse rædselsfulde sygdomme er en ting, men at man kan forsvare at udsætte andre børn, der ikke kan forsvare sig selv, for en tilsvarende risiko er beyond me.

    Reply

  5. Anonym
    9. februar 2015 @ 11:47

    Hørt! vaccinemodstandere er noget af det mest skræmmende jeg ved. Børn der ikke er gamle nok til at få vaccinationer endnu er heller ikke beskyttet af andet end af den generelle immunitet i befolkningen. Vaccinationsmodstandere skulle selv få lov til at betale regningen når deres børn bliver syge og får alvorlige bivirkninger.

    Reply

  6. Lene
    9. februar 2015 @ 11:52

    Tak for dit gode indlæg. Faktisk havde jeg mandet mig op til at gå i brechen for vaccine, da jeg fejlagtigt antog du ville argumentere for det modsatte 🙂
    Jeg er sygeplejerske, jeg har arbejdet på børneafdelinger, jeg har selv haft børnesygdommene, begge mine børn er vaccineret. Når man først har set de skader, der kan følge efter børnesygdommene, så er jeg ikke i tvivl.

    Reply

  7. Fru Z
    9. februar 2015 @ 12:22

    Kunne ikke være mere enig.

    Reply

  8. Skalotteløg
    9. februar 2015 @ 17:10

    Amen og halleluja! Ville faktisk også tage emnet op, men kan ikke sige det bedre end du har gjort her.
    Men du har ret, det er en religion. Ligesom i øvrigt rygning (generelt) og alkohol under graviditeten…

    Reply

  9. Ager Bager
    9. februar 2015 @ 18:18

    Hørt! Dejligt med et sobert og sagligt indlæg om vaccination. Lidt skræmmende dog, at en sygeplejerske kan være imod vaccine…

    Reply

  10. Nicole
    9. februar 2015 @ 18:20

    Alle anti-vaccinations forældre skulle læse dette indlæg. Serien med en af dem fra grays hvide verden, tog i et afsnit denne problematik op. Hvor en mor ikke havde vaccineret to af hendes børn efter at hendes første angiveligt var blevet hjerneskadet, efter sin 3 måneders vaccination. Hendes mellemste fik mæslinger af værste grad, og døde efter et kort sygdomsforløb. Det afsnit satte for mig alle tvivl i bero om, hvis jeg får nogle børn om de skulle vaccineres.

    Reply

  11. Mutter Mørup
    9. februar 2015 @ 19:42

    Tak! Det "naturlige" er at nogen af éns børn dør i løbet af barndommen. Er selv mor til tre og ikke specielt vild med naturen lige på det punkt… Hilsen en pro – vaccine sygeplejerske

    Reply

  12. Malene Hald
    9. februar 2015 @ 20:38

    TAK fordi du så enkelt forklarer præcis hvad jeg følte, efter at have læst det indlæg. Var så absurd gal på den sygeplejerske, som vel netop på grund af sit erhverv, burde være i stand til at debatere sagligt i stedet for anekdotiske argumenter.

    Det er ikke kun i debatten om vacciner at folk r så tåbelige: "Jeg kender nogen der har …"-argumentet kommer alt for tit. (Det er ikke et argument, det er vrøvl).

    Reply

  13. Anonym
    9. februar 2015 @ 21:21

    Fuldstændig enig! Og flot indlæg. Jeg støtter helt klart, at man får sine vacciner. Ligesom med al medicin og vacciner, så kan man aldrig gardere sig fuldstændig.

    Jeg kan især blive harm, når man hører andre sige, at man ikke skal tage medicin i det store hele (her er der tale om både alvorlige og mindre alvorlige sygdomme), da kroppen selv kan klare sig uden……???

    Reply

  14. Skuldbol
    10. februar 2015 @ 01:33

    Da jeg selv stod med mine børn og skulle vælge, havde vi en god læge som sagde: ja, der er en risiko , men den er meget mindre en risikoen ved ikke at vaccinere. Man kan faktisk dø af mæslinger 🙂

    Reply

  15. Annette Aarre Dalsgaard
    10. februar 2015 @ 14:53

    Fantastisk 😀 Elsker din kommentar om færdselsuheld (Y) (Y)

    Reply

  16. Stine Elise
    11. februar 2015 @ 11:31

    Elsker at du går til sagligheden i debatten, for har desværre ofte indtryk af at den ryger så snart vi rører ved mor-emner (amming, opdragelse, planlagt kejsersnit etc.)

    Min personlige holdning er at jeg ikke vil tage en chance jeg kan undgå. Min store dreng har haft massiv allergi overfor æg og mæslingevaccinen er groet på æggeprotein. Derfor blev han først vaccineret sent og jeg var rædselsslagen for mæslinger.

    Det var ganske sikkert en angst der var alt for stor i forhold til den reelle usikkerhed.

    Jeg kan godt forstå at man ikke betragter en risiko for død i 1 ud 3000 tilfælde som værende særlig stor hvis det er en livreddende operation eller lign. men når det nu kan undgås??

    Jeg tog selv en tilsvarende risiko, da jeg valgte at blive gravid med barn nummer to (og er villig til at gøre det igen). Men når man tager en chance er der en risiko for at man taber, og det gjorde vi. Men vi tog chancen for at få et barn, "præmien" havde været rigtig stor hvis vi havde "vundet". Men når man undlader at vaccinere er der ingen præmie, man tager ikke chancen for at det ender godt. Man løber bare en ekstra risiko, for at undgå bivirkninger der optræder utroligt sjældent.

    Jeg håber at min kommentar gav bare lidt mening..

    Reply

  17. Mette
    11. februar 2015 @ 13:45

    Rigtig godt indlæg Linda ! Er også meget PRO vaccine og forstår ikke dem, der tør lade være. Trods den risiko der er… I min barndom var netop genboens barnebarn (som var jævnaldrende med mig) døvstum, som følge af at moderen havde haft røde hunde under graviditeten. Nogle menegitis typer er dækket af vaccinerne, men desværre ikke den smitsomme menengokok med hjernebetændelse. Den var MIN datter (med lægernes ord) 15 min fra at dø af som 5 årig. Tænk hvis man kunne vaccinere også mod den? Og slippe for de skadevirkninger, der kan være af den sygdom?

    Reply

  18. Liv (pladstilverden)
    12. februar 2015 @ 11:42

    Egentlig bryder jeg mig ikke om det der med at linke i kommentarfeltet. Men lysten vandt over egen regel denne gang:
    http://pladstilverden.blogspot.dk/2015/02/en-mand-med-en-klar-og-tydelig-holdning.html

    Reply

  19. Anonym
    18. februar 2015 @ 18:45

    Jeg er VILD med din måde at vende tingene og komme med gode eksampler på (den med at et trafikuheld ikke er farligt fordi du slap fra det to gang (p.s. Godt at du slap helskindet fra det!)).

    Jeg her ingen børn og ikke overvejet om jeg er for eller imod vaccinationer, men nu fik du mig til at tænke! Tak for det!

    Bliv ved det med du gør, for du gør det FANTASTISK!

    Reply

  20. Katrine
    24. februar 2015 @ 10:17

    Tak! Jeg HADER argumentet "Da jeg var barn (…) og det var der sgu ikke nogen, der tog skade af". For det er bare løgn! Det vár der altså nogen, der tog skade af, og der vár altså nogen, der døde af det, og det er dérfor man vaccinerer(/og fraråder at ryge og drikke under graviditet/ikke lader børn svømme alene/ikke giver babyer hele mandler og rå gulderødder/osv osv – i forstår).
    Og specifikt i denne debat hader jeg så uendeligt meget "jamen, der er jo så lav risiko for at blive smittet". JA, fordi børn bliver vaccineret! Men hvis de ikke gør det, så bliver risikoen altså større og større.
    Og jeg synes faktisk, man har et ansvar for at være med til at holde det nede. Der kan man sgu ikke bare sige "Ej men, det gør de andre jo".

    Årh ha, og hvis min datter, som endnu ikke er 15 mdr. bliver smittet med mæslinger, så vanker der..!

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.