Skip to content

20 Comments

  1. Karoline
    18. juli 2024 @ 12:14

    Skidegodt skrevet og super skarpe pointer! Jeg er meget enig og kommer gerne og bakker op til næste forældremøde.

    Reply

    • Linda
      21. juli 2024 @ 20:51

      ❤️

      Reply

  2. Karen Marie
    18. juli 2024 @ 14:30

    1) ordentlig grammatik
    2) overholde loven
    3) billeder eller tekstede videoer
    4) få og bedre opslag
    5) ingen konkurrencer
    Og jeg er helt enig med dig i dine overvejelser omkring myndighedernes adfærd på sociale medier (og generelt)

    Reply

    • Linda
      21. juli 2024 @ 20:50

      Enig i det hele, men dit punkt nummer 4 er hovedet på sømmet, synes jeg. Specielt fordi det bliver meget tydeligt, når der er tale om forsøg på at manipulere algoritmen.

      Reply

  3. Tanja
    18. juli 2024 @ 17:57

    Jeg mangler en like-knap til dette opslag – med en hjerte-mulighed, tak!!

    Reply

    • Linda
      21. juli 2024 @ 20:49

      ❤️ Selv tak❤️

      Reply

  4. Tilde
    18. juli 2024 @ 19:52

    Tak for vigtigt opslag!
    Selvfølgelig skal de holde børn, patienter og ældre ude af some. Det er en vigtig kamp og jeg er glad for at høre, at du stædigt fortsætter. Gør selv hvad jeg kan for at slippe for at det er forældregruppers mødested.

    Hvad skal kommunerne på some i det hele taget? Som udmeldt af some* forstår jeg faktisk ikke, at noget skal kommunikeres på de platforme af offentlige instanser. Der er andre kanaler til kommunikation og jeg går ikke tilbage til some, hverken for at følge mere med i mine børns fritidsaktiviteter eller studiegrupper eller venindegrupper og altså heller ikke for at få info fra kommunen.

    (*vil ikke være produktet og vil ikke lægge hjerne til den opslugthed af noget, jeg ikke har brug for og som ødelægger min koncentration)

    Reply

  5. Henriette
    18. juli 2024 @ 21:13

    Jeg arbejder i en vandkantskommune, der tydeligvis bruger LinkedIn til at tiltrække arbejdskraft og nødvendigt eksternt kapital i form af erhvervsliv og andre eksterne investorer.
    Og det har jeg ærligt ingen problemer med. Og støtter aktivt op om det.
    Som arbejdsmarkedet er nu, er der SÅ hård rift om den kvalificerede arbejdskraft, at jeg godt kan forstå
    kommunerne bruger SoMe til at gøre sig attraktive. Og får jeg flere kolleger i sundhedsvæsnet i Nordvestjylland, så må de bruge alle de fotos, de vil. Af mig. Børn og andre, der ikke kan samtykke not so kun.

    Når det så er sagt, så syntes jeg også, der er en tid og et sted. Og LinkedIn (og måske Twitter) er i min optik stedet til den slags, fordi det stadig er mest erhvervsorienteret.
    Facebook er til generel almen information (og her støtter jeg Viborgs model). Og en tilstedeværelse på de ‘hurtige’ medier som Instagram/tiktok/snapchat skal ikke være en del af en kommunes kommunikationsstrategi.

    Reply

    • Linda
      21. juli 2024 @ 14:31

      Jeg har ikke problemer med, at man rekruterer gennem LinkedIn. Det er sådan set fint, for der når man bredt ud. Men ville du være ok med, at din far, hvis han var beboer på et plejehjem, blev lagt op i opslag, hvor han sad med hagesmæk og tomme øjne? Og børnene må de allerede bruge.

      Jeg tror bare, at min pointe er, at det er så smalt et tidsrum, hvor vi hver især ville være ok med at blive lagt op, at det bliver for svært for en medarbejder, der ikke er uddannet inden for SoMe og GDPR at sortere i, hvad der er ok at lægge op, og hvad der ikke er.

      For mig at se er der masser, en kommune kan reklamere for, som ville gøre den tiltrækkende, uden at det skulle være nødvendigt at bruge borgere som blikfang. Fortæl om de gode cykelstier, om institutionerne med udvidede åbningstider, om kulturtilbud, om særlige forsøg, om jobmuligheder, huspriser osv. osv. Alt det, ville man sagtens kunne administrere fra en hoveside, så ingen kommer i klemme, hverken som den, der er på billedet, eller som pårørende/forældre.

      Men det kan sagtens være en af dem, hvor vi må være enige om at være uenige – jeg er vant til at være meget i undertal på forældremøderne… 🙂

      Reply

  6. Gitte
    20. juli 2024 @ 22:49

    Det er da ikke helt sandt, at de kun vil være til stede med én hovedside. I artiklen fra Journalisten står der, at fx enkelte kultursider fx stadig vil være at finde. Fx er bibliotekets Facebook-side stadig tilgængelig, og andet ville for mig også være meget underligt. Jeg kan sagtens se pointerne ift. plejehjem og sygehuse og deling af billeder der osv., men for mig er fb den allernemmeste indgang til at være up to date på info om mit lokale bibliotek. Så, altså, problemet er vel ikke kommunefacebooksider i det hele taget, men en bestemt type? Eller hater vi også på, at bibliotekerne er på some? 🙂 Jeg spørger oprigtigt og pipper også lidt for lige at skabe lidt balance i, hvad det egentlig vil sige, at en kommune er på fb – en kommune består jo af mange ting 🙂
    Alt vel og god sommer

    Reply

    • Gitte
      20. juli 2024 @ 22:51

      PS – psykopatsmileyerne er bare ment som ægte, oprigtige, varme smil. Jeg er så old school, at jeg stadig laver smileys ved manuelt at bruge kolon og parantes, men dem laver min telefon fluks om til de dårlige smile-emojis, så snart jeg trykker send, og jeg bliver ved med at glemme det 😀

      Reply

    • Linda
      21. juli 2024 @ 14:23

      Jeg tror egentlig bare, at jeg tænker biblioteket som ‘kultur’ under hovedsiden, og det synes jeg bestemt er fint. Der kan være meget brugbar info, og jeg følger selv vores eget bibliotek – men jeg kan se, at de faktisk er lidt udfordrede på, hvad man egentlig kan dele, ud over ændringer i åbningstider, samt eventuelle særbegivenheder. Dette ville man for mig at se sagtens kunne dele fra en hovedside, hvor man så ansatte mennesker, der er uddannede inden for SoMe, og som derfor er bekendte med lovgivning, GDPR osv.

      For der, hvor filmen knækker for mig er, når man sætter mennesker, ikke har nogen som helst forudsætninger for at vide, hvad de må og ikke må, til at bestyre et plejehjems facebookside. Det er tarveligt overfor dem, men det er også – synes jeg – virkelig problematisk, fordi de mennesker, der tager billeder af og lægger op, i mange tilfælde ikke selv kan give meningsfuldt tilsagn. Og hvis du er pårørende, er omsorgen for dine kære lagt i hænderne på selvsamme mennesker – her kan jeg sagtens forestille mig situationer, hvor man måske faktisk ikke synes, at et opslag er i orden, men undlader at reagere, fordi man ikke vil gøre sig upopulær og risikere, at det går ud over dine børn eller forældre.

      Jeg læser ikke, at det er det, du plæderer for. Men jeg synes simpelthen, at magtbalancen er så skæv, at alle kommuner burde undlade at poste billeder af borgere, de har magtmæssige beføjelser over.

      Reply

      • Gitte
        21. juli 2024 @ 20:46

        Nej, jeg plæderer selvfølgelig ikke for det plejehjemsscenarie, du beskriver. Troede jeg også, jeg skrev ☺️ Jeg synes bare, der er meget langt fra at sige, at alle kommunale fb-sider er djævlens værk (hvilket lidt er det indtryk, jeg fik, da jeg læste dit indlæg) til lige netop den slags åbenlyst forfærdelige situationer. For selvfølgelig er det helt vildt problematisk. Jeg synes bare ikke, at den problematik nødvendigvis gør, at man over én kam kan sige, at alle typer af kommunale fb-sider er problematiske. Ligesom Viborg heller ikke selv siger, eftersom de netop ikke lukker alle fb-sider på nær én, som dit indlæg lidt udlægger, og den nuancering faldt mig åbenbart lidt for brystet. Men måske læser jeg bare dit indlæg helt forkert eller udtrykker mig ikke selv klart nok. Jeg har selv arbejdet på et bibliotek, og mit kendskab til den verdens some er meget langt fra at have noget at gøre med at hænge demente eller andre sårbare personer ud. Men ja, måske er mit indspark bare skævt ift. indlæggets sigte, i så fald beklager jeg ☺️

        Reply

        • Linda
          21. juli 2024 @ 20:53

          Jeg tror faktisk, at vi er enige, men at vi bare taler lidt forbi hinanden.

          Og du skal aldrig beklage indspark her hos mig; det er absolut i orden at være uenig, og din kommentar er fin og sober, så alt godt <3

          Reply

    • Rikke H
      22. juli 2024 @ 08:27

      Jeg elsker mit biblioteks facebook side, det er nok den jeg bruger allermest. Og har indtryk af, at de billeder de bruger, der har folk frivilligt valgt at stille op til foto, så de ved de kommer på facebook.
      Men der var mange arrangementer, jeg ikke havde opdaget, hvis det ikke var for den side.
      Jeg bruger også deres app til bogreservation, men der får jeg ikke kigget på hvad der sker.

      Men ellers helt enig, ang at ingen skal ligges op uden tilladelse, og jeg forstå feks heller ikke, at man har de plejehjems grupper der er helt åbne, så alle kan se dem.

      Kommunens side får jeg også brugt til arrangementer, til at se hvad byrådet har besluttet, ting som jeg aldrig ville søge frem selv, men hvor man lige bliver nysgerrig i øjeblikket.

      Det undrer mig bare meget, at der ingen er, der stiller spørsgmålstegn ved GDPR på de sider.
      Og hvad er der med siden nummerplade check, hvorfor må man der se, om der er restgæld i bil (forstår jeg godt) men hvorfor må der stå det fulde navn ?

      Reply

      • Linda
        22. juli 2024 @ 22:18

        Få elsker biblioteket så højt som mig, så jeg er helt enig: Der er masser af relevant info, som godt kan kommunikeres ud, uden at nogen kommer i klemme.

        Men problemet er nok, at alle arbejdspladser i dag føler et behov for at være til stede på de sociale medier, fordi det er der, vi som forbrugere ofte kigger efter dem først. Men de små kommuner har ikke økonomi – eller aktivitet – til at lønne en uddannet SoMe-medarbejder, og så bliver det bare den, der er mest vant til at færdes på internettet. Men derfra og til at kende spillereglerne er der langt. Når selv mellemstore erhvervsdrivende stadig ikke har fanget, at det er ulovligt at kræve, at man tagger andre ind for at deltage i en konkurrence, så kan man jo godt forstå, at Helene, der faktisk ikke har gjort andet, end at være den yngste medarbejder på rådhuset i Ringkøbing, ikke er en juridisk haj. Det ER svært.

        Netop derfor synes jeg også, at det giver mest mening, at man lægger 90% af kommunikationen over til en nøglemedarbejder i kommunen, der faktisk kender til regler og lovstof ift. hvad man må poste. Også for Helenes skyld, for det er da SUPER ubehageligt at være dén, der er årsag til en shitstorm, fordi man har fået pålagt en jobfunktion, man ikke har nogen forudsætninger for at varetage.

        (Og den med nummerpladen får også mit hoved til at eksplodere!)

        Reply

        • Rikke H
          23. juli 2024 @ 07:53

          Jeg er så enig i det med, at de har brug for en uddannet SoMe medarbejder 🙂

          Reply

  7. Astrid S
    21. juli 2024 @ 21:34

    Over den store brede kam er jeg enig med både dig og kommentarfeltet. Men. Hvis det stod til mig ville jeg melde mig selv helt ud af sociale medier. Har prøvet en periode, men der er simpelthen info jeg ikke modtager: fra kontaktforældreholdet om sommerfester, fra gymnastikforeningen om aflyste træninger, fra ejerforeningen om beskeder fra kommunen. Jeg kunne være ligeglad. Verden går ikke under selv om jeg ikke modtager infoen. Men jeg vil gerne have den. Og den info kommer ikke via andre kanaler, så indtil videre bliver jeg. Mine eksempler er ikke fra kommunen, og mit eneste problem med kommuners tilstedeværelse på sociale medier er hvis infoen er vigtig og ikke er tilgængelige via andre kanaler. Det kunne fx være info om ændring i skraldeordningen ifb med helligdage. Den type info skal være tilgængelig via andre kanaler.

    Reply

    • Linda
      22. juli 2024 @ 22:20

      100% enig. Det ville være ualmindelig rart med nogle lidt mere strømlinede kommunikationskanaler, hvor man kunne vælge til og fra, hvad man gerne ville have info om. For der ER meget, man misser, hvis man melder sig af f.eks. fb.

      Reply

  8. Mette
    27. juli 2024 @ 10:24

    Da min far flyttede på plejehjem skulle han skrive under på, at de måtte bruge billeder af ham på deres Facebook-side, som vel at mærke er en lukket gruppe, udelukkende for pårørende. Det er mest ok og sobert & jeg tror især at pårørende der bor langt væk sætter pris på det.
    Min far, der havde det fedest i spotlightet dengang, var vild med det. Nu er han ikke længere til pænt brug, og ikke at finde på deres billeder mere.

    I mit lokale hood er et plejehjem oprettet som en person, der simpelthen sendte venneanmodninger til højre og venstre fra en åben profil, da de kom på Facebook. ALLE kan følge med i alt & de er mægtigt populære, men GDPR og andre kedelige regler går de ikke meget op i.
    Balance, balance, balance.

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.