Skip to content

14 Comments

  1. Mette Olsen
    24. august 2025 @ 17:48

    Ift. el-afgifterne, så gør det ikke den store forskel for prisen på at lade en bil. Hvis man har købt en lader og har en abonnementsaftale (og ja, den koster noget, i vores tilfælde 79 om måneden, hvilket vist er meget normalt) så får man refunderet 89 øre pr. KWh. Man kommer selvfølgelig til at spare abonnementet, og det er jo også noget i sig selv, men denne aftale om refunderingen er gældende til 2030, så det er lidt over 4 år man stadig har at løbe på.

    Nogle har også lejet deres boks og det ved jeg ikke hvordan fungerer med aftale, men vi tænkte, det var billigst at betale med det samme, så vi ikke skal betale hver eneste måned de næste 30 år.

    Vi har for nylig fået elbil og jeg må sige, jeg er overrasket hver gang over hvor billigt det er at køre. Vi kørte fra Aalborg til Skagen og en omvej hjem for 2-3 uger siden, en tur på 220-240 km. Det kostede os 22 kr. 22 kr!! Derudover koster en elbil kun 840 (tror jeg det er) i vægtafgift om året og en smule (ikke meget) mere i forsikring.

    Jeg er selvfølgelig opmærksom på, hvornår jeg lader, for ellers ville det selvfølgelig koste mere.

    Der er jo også lige det med anskaffelsen. Vi har købt brugt og iflg min mand ville en benzinbil i samme str. faktisk være dyrere, men man skal jo op i en vis prisklasse, man kan ikke købe en elbil til 30.000 eller 50.000 som man kan med en fossildrevet bil.

    Reply

    • Linda
      25. august 2025 @ 13:12

      Jeg er ikke sikker på, at det er helt så simpelt.

      For du har fuldstændig ret i, at det lige nu er LANGT billigere at ”tanke” en elbil end en fossildrevet bil. Jeg kører omkring 3000 km. om måneden, så med et Cleverabonnement til 900 kr., inkl. en ladeboks, ville jeg kunne køre for omkring 1/3 af, hvad jeg betaler for brændstof i dag.

      Men jeg forestiller mig, at det nye tiltag med at sænke elafgiften, kommer til at påvirke de aftaler, man fremover kan tegne. For der er jo ingen, der vil betale 900 kr. i måneden for at lade en el-bil, hvis strømmen kun koster det halve – og det kan der jo ikke drives virksomhed på.
      Da krigen i Ukraine pludselig gjorde strømmen helt vanvittig dyr, valgte mange elselskaber at rulle muligheden for en fast-pris aftale tilbage, så det er set før, at ændringer på den store plade, forplanter sig til de små.

      Jeg vil virkelig, virkelig gerne have en elbil, og jeg er hjælpeløst forelsket i den nye model fra Suzuki. Men det er et dyrt marked at ”komme ind på”, når man kører så mange kilometer, som jeg gør, for alle, jeg har talt med, fraråder at købe brugt; simpelthen fordi batteriet i en bare en smule ældre elbil ikke kan holde til det, når det er husstandens eneste bil. Derfor er den eneste reelle mulighed for at mig at købe én fra ny, og selvom der jo faktisk der også er givet godt med tilskud fra regeringens side, så er vi stadig ude i en lidt anden pris, end hvis jeg skulle købe en ny/brugt diesel.

      Jeg trøster mig med, at det her bliver en fordel at skulle have skattegælden betalt ud, inden jeg skal på biljagt, for tiden arbejder for mig; når jeg er gældfri, er elbilerne forhåbentlig faldet lidt i pris, og så har alle rystelser fra den nye aftale også lige fået lov at lægge sig:)

      Reply

  2. Henriette
    24. august 2025 @ 18:41

    Som tandlæge føler jeg mig set. Og jeg støtter ALLE benspænd, der nedsætter forbruget af kulsyreholdige ting og sager.
    Så er det effekten af dit sodastream indkøb og eksperiment, så siger jeg på vegne af branchen stort tak! 😉

    Reply

    • Linda
      25. august 2025 @ 13:13

      Haha – jeg tænkte SÅDAN på dig, da jeg skrev det, så jeg er GLAD for, at du bemærkede det:)

      Reply

    • Charlotte
      26. august 2025 @ 16:11

      Men er det kulsyren, som er skidt for tænderne? For jeg spurgte min tandlæge (da jeg drikker absurd meget danskvand, men til gengæld ikke drikker hverken te, kaffe, sodavand eller andet) – og han sagde det var helt fint i forhold til tænderne?

      Reply

      • Henriette
        26. august 2025 @ 20:34

        Det er pH-værdien, der er synderen, ikke kulsyren som sådan.

        Mundhulen er neutral (ph ~ 7) hvilket er rigtigt godt for tænderne. Alt under ætser tandoverfladen i forskellig grad.

        Og du skal ikke tilsætte særligt meget til dit postevand, før du når syreskadeniveau (ph falder til under 7). Danskvand har en pH omkring de 5, danskvand med citrus rammer en pH omkring 4. Sodavand og saftevand ligger omkring 2-3.

        Syreskader (erosioner) er kommet stille og roligt takt med størrelserne på sodavandsflaskerne blev større i 90’erne og udvalget eksploderede i 00erne og frem.

        Og nu kaldes syreskader den tredje tandsygdom blandt fagfolk (efter huller i tænderne og tandkødsbetændelse). Og modsat de to andre kan man desværre ikke behandle det: for du kan ikke tilføre noget, der er ætset væk. Så vi informerer og håber på at begrænse indtaget i stedet.

        Så i den ånd: et trefoldigt leve for Lindas sodastream, der drastisk har nedsat forbruget lokalt på matriklen:D

        Reply

  3. Lone F
    25. august 2025 @ 10:39

    Jeg håber ikke, jeg ødelægger den gode stemning her på siden. Men for mig lyder det, som om du leder efter argumenter MOD køb af elbil. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig. Nej, du kan ikke påvirke elprisen, men du kan vel heller ikke påvirke benzin- og dieselprisen? Og som Mette skriver, får man allerede refunderet afgiften på strøm, der bruges til opladning af biler. Jeg tvivler på, at nogen regering vil trække tæppet væk under den stadig større gruppe, der kører grønt – især ikke nu, hvor der faktisk kommer økonomisk overkommelige elbiler på markedet. Jeg har kørt elbil i seks år – og jeg vender aldrig tilbage til fossil. Der er klima- og miljøhensynet, men også hensynet til mig selv og min økonomi!

    Reply

    • Linda
      25. august 2025 @ 13:42

      Ja, det kan godt slå en flig af den gode stemning, når vi begynder at tillægge hinanden trælse motiver, så det synes jeg næsten, at vi skal aftale, at vi prøver at lade være med?

      For selvfølgelig gør jeg ikke det. Hvis jeg havde råd til en elbil, ville jeg købe en i morgen.

      Jeg ville kunne køre for 900 kr. i måneden, mod de 3200, jeg tanker for i dag, samtidigt med, at miljøet ville få det bedre. Jeg ville få en bil, jeg sad bedre i, end den, jeg kører i nu, som måske/måske ikke var den, der smadrede min hofte, og jeg ville spare penge på vægtafgifter og forsikring.

      Men flere ting kan godt være sande samtidigt, og det er OGSÅ et faktum, at elbiler KAN være voldsomt dyre at have på værksted, og at man ikke 100% ved, hvordan batterierne opfører sig, når folk kører så mange km. som jeg gør.

      Både forhandlere og mekanikere, jeg har talt med, fraråder mig at købe en elbil brugt pga. mit kilometerforbrug, så entre-prisen for at komme ind på markedet, er høj. Dertil kommer den belastning af elnettet, der også følger med. Hvor jeg bor, er der 14 huse på vejen. Det vurderes, at der kan opsættes ladebokse i 5-6 huse; resten må bruge fælles ladestandere, der skal sættes op, når de 5-6 pladser er uddelt. Udgiften til etablering af fælles ladestandere vil falde på beboerne i boligforeningen, så det bliver *også* en ekstra udgift.

      Endelig har jeg et job, hvor jeg, selvom jeg ladede hver nat, formentlig stadig nogle dage ville skulle ind og holde ladepauser, og når man er alene med to børn, er senere hjemkomst også en faktor, der skal tænkes ind.

      Når alt det er sagt, så ville jeg STADIG bytte min nuværende diesel for en elbil, uden at blinke med øjnene. For det ER fremtiden, og det bliver vi aldrig uenige om.

      Ingen af os ved, hvad der sker i morgen, hverken med elpriser, benzinpriser eller med verdenssituationen generelt. Men jeg står 100% ved, at jeg synes, man er mere sårbar, hvis man er afhængigt af ét produkt (el) frem for flere, for sandsynligheden for, at begge stiger, pludseligt og lige meget, er mindre, end at det kun er den ene af dem, der gør.

      Som jeg også skriver til Mette, så tror jeg, at regeringens nye tiltag kommer til at påvirke de abonnementsmuligheder, man som forbruger kan vælge imellem, fuldstændig ligesom det var tilfældet, da krigen i Ukraine brød ud, strømpriserne steg, og mange elselskaber pludselig rullede muligheden for fast-pris aftaler tilbage.

      Det stabiliserer sig over tid. Det gør det altid. Men indtil det gør, skal man stadig betale regninger.

      Reply

  4. M.
    25. august 2025 @ 14:30

    Det er så interessant at læse dine indlæg! Både fordi, du er velskrivende og reflekteret, men også fordi du tit tænker i nogle baner, som end ikke har strejfet mig! Jeg tror noget af det bunder i, at jeg er i den privilegerede situation, at jeg har en solid buffer, og at midlertidige udsving i udgifter derfor ikke er noget, jeg ikke behøver at tænke på. Derfor lærer jeg meget ved at se tingene fra dit perspektiv. Jeg talte for nylig med en australier, der fortalte, at de får udbetalt løn, betaler husleje osv. ugentligt frem for månedligt – og min første indskydelse var, at det var et tåbeligt system, men han var faktisk rigtig glad for det, fordi det hjalp ham med at styre sin økonomi. Nå, det var egentlig bare for at forklare, at hvad der giver god mening (at tænke ind) for nogen, ikke giver mening for andre. Jeg var lige som nogle af de andre fx også helt mystificeret over det med den langtidsholdbare deodorant – men der var jo selvfølgelig en forklaring – og det er altid godt at blive klogere på, hvordan vi er forskellige (særligt når man som jeg har en omgangskreds, der ligner mig selv) .
    Tak for et altid godt og tankevækkende skriv.

    Reply

    • Linda
      27. august 2025 @ 21:37

      Den her kommentar har jeg genlæst flere gange, siden den tikkede ind, for den blev jeg virkelig ægte glad for.

      For det er nemlig præcis det, jeg også synes er værdien i det, vi har her; at vi somme tider ser ting ret forskelligt, men fordi der er en helt grundlæggende tiltro til, at den/de, der mener noget andet, end man selv gør, må have en pointe, fordi de plejer at være (relativt) fornuftige i deres argumentation:)

      Det har jeg tænkt meget over de sidste uger; at det faktisk er dér, man har mulighed for både at flytte noget i en debat og for at blive klogere. For så lytter man reelt, i stedet for bare at fastholde det synspunkt, man kom med.

      Så tusind tak for en rigtig fin tilbagemelding. Den blev jeg glad for.

      Reply

  5. Eva
    26. august 2025 @ 12:00

    Har du overvejet at lease en el-bil?
    Det gør jeg og det betyder at jeg har 100% styr på udgiften hver måned, leasingydelse (som er inkl. forsikring og serviceaftale), clever abonnement til 800 kr. og grøn afgift. Og kun 5000 kr. i førstegangsydelse/udbetaling. Og jeg skal ikke låne en masse penge for at være kørende. Nogle leasingfirmaer kører ogsp med gratis ladestrøm i et år og/eller gratis installation af ladeboks.
    Ved godt at du kører meget, og at det påvirker, hvor høj en leasingydelse er. Typisk stiger ydelsen med ca. 300kr./mdr. på 5000 ekstra km man ønsker årligt.

    Men der er faktisk flere der er begyndt at lease brugte el-biler ud, fx gomore og onedrive. Det er rimelige penge for en lettere brugt (eller importeret overskudsbil fra europa) og der er stadig serviceaftale og det hele med + man kan få mange km på.
    Jeg forstår udmærket problematikken med ladebokse og at der skal være til alle, hvor man bor. Jeg har fået installeret en gratis ifb. min leasing – i lejebolig. Jeg bor i nybyggeri, men tænker at der er ampere nok i de enkelte boliger til dem, der kører på el.
    Det er ren bekvemmelighed at jeg har fået boksen, den er gratis installeret men umiddelbart kommer jeg til at lade ude i byen på hurtigladere, når jeg alligevel handler, er på café eller lignende. En halv time på sådan en og der er 80 % strøm på bilen. Fx er alle der ved mange rema UnoX hurtigladere og de samarbejder med Clever, så det er nemt.

    For mig er det det rette valg med elbil – det er billigere en benzinbilen og det er faktisk det vigtigste for mig – nemlig hverdagsøkonomien og trygheden ved serviceaftalen.

    Jeg er enig i, at ryger vores elnet, kan bilen heller ikke køre. Men på den anden side, kan man heller ikke tanke brændstof, hvis der ikke er el til at drive pumpen og det er vist kun i amerikanske film at man kan suge det op selv 🙂

    Reply

    • Linda
      27. august 2025 @ 21:33

      Ellers skal man i hvert fald køre rundt med et godt, solidt sugerør i bagagerummet:)

      Jeg vil MEGET gerne lease, og har tjekket det hver eneste gang, jeg har kigget på ny bil. Men, som du også nævner, har benspændet været, at jeg kører så mange km. at det bliver alt, alt for dyrt. Da jeg skiftede bil sidst, ville den månedlige ydelse stige til det dobbelte, hvis jeg skulle have det antal km. med, jeg kører, og så kan det ikke længere betale sig. MEN. Da jeg havde bilen til service denne gang, var vi alle 3 så begejstrede for den lånebil, vi fik, at jeg var inde på hjemmesiden og snuse rundt, og det ser faktisk ud til, at Suzuki, som nogle af de første, har aftaler, der stadig kan svare sig med mit km-forbrug. Det kommer jeg med 200.000% sikkerhed til at benytte mig at, når jeg skal af med den, jeg har, for det har været det eneste benspænd for mig <3

      Reply

  6. Sofie
    29. august 2025 @ 21:58

    Vi skiftede til elbil sidste vinter og med i vores overvejelser var også hvor længe vi ville kunne komme af med vores dieselbil og stadig få lidt penge for den.

    Reply

    • Linda
      30. august 2025 @ 11:03

      Den har jeg faktisk også med i mine overvejelser, den der. For om 5 år er det nok kun som skrot, man kan sælge den.

      Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.