Skip to content

32 Comments

  1. Marie
    13. november 2020 @ 20:08

    Sådan! Mit største problem er at opbevare kvitteringer – jeg kan simpelthen ikke finde ud af det. Har du et smart system? For nylig klagede jeg (nogenlunde pænt) over en bluse, jeg havde købt online og fik et gavekort på 300 kr. som trøst!

    Reply

    • Linda
      13. november 2020 @ 20:22

      Jeg er gået med en meget lavpraktisk og pragmatisk løsning: I mit køkkenskab har jeg en plastiklomme, som jeg bare smider bon’er/følgesedler i, når jeg har købt noget, hvor jeg tænker, at det kunne være relevant at gemme. Et par gange om året sorterer jeg indholdet, og smider alle de bon’er ud, hvor jeg har testet, at varen virker, at der ikke er huller i osv (f.eks. ville jeg aldrig gå tilbage med et par strømper til 20 kroner et halvt år efter de var købt, men køber jeg 5 par, gemmer jeg i første omgang bon’en, så jeg kan returnere de 4 par, hvis det viser sig, at der er hul i tåen efter en times brug)

      I bryggerset har jeg så en A4-kassette, hvor jeg har en plastiklomme for 2018, en for 2019 og en for 2020. Heri smider jeg bonerne på de store ting (senge, vinterjakker osv), når jeg rydder op i den lomme, jeg har i køkkenet. Jeg gætter på, at jeg i “årslommerne” har mellem 10 og 15 bon’er, så det er ikke fordi det er så omstændigt som det lyder. Når jeg smider dem derud, skriver jeg øverst på papiret, hvad bon’en er på, for når man har det i frisk erindring, er det ikke noget problem at huske, at den gule fra Harald Nyborg var på lyskæderne, og den hvide fra Ilva er på parasolen, men når man 18 måneder senere skal genfinde den, tager det 2 sek., når man ikke skal stå og nærlæse små skrifttyper, men bare skal tyde sine egne kragetæer:)

      Så uden alle mellemregningerne:

      I en lomme i køkkenskabet – ryd op og smid ud – resten i en årslomme – skriv på bon’en, hvad den er på.

      Reply

    • Signe
      15. november 2020 @ 22:14

      Jeg vil gerne slå et slag for fotoplastiklommer her – altså dem på A4-størrelse, der er inddelt i fire mindre lommer. Jeg har dem i et ringbind, hvor jeg bare sætter kvitteringer i løbende – så havner de automatisk i kronologisk rækkefølge, og for mig er det i hvert fald virkelig overskueligt at finde frem igen.

      Reply

      • Linda
        16. november 2020 @ 18:50

        Også en god ide. Jeg tror faktisk aldrig, at jeg bliver helt papirløs, for lige med kvitteringer, synes jeg bare, at det giver et godt overblik, at man har dem fysisk.

        Reply

  2. Maja
    13. november 2020 @ 20:23

    Hej, jeg læser med fra Sverige og her har Klarna et virkelig dårligt ry, de spekulerer simpelthen i at have et system, der gør at folk tror de har gjort alt det rigtige indtil de sidder med rykkere, som helt hidsigt hurtigt bliver til inkasso-sager. Det er et af de firmaer der er trofaste gengangere i alle forbrugerprogrammer 🙂 Godt at høre du var hurtig og fik god behandling! (Og hej forresten, jeg er en af dem der stort set aldrig kommenterer men læser ALT og bare synes du skriver så godt og hverdagsrelevant om alt fra det største til det mindste, tak!)

    Reply

    • Linda
      13. november 2020 @ 20:25

      Ej, sikke da en fantastisk kommentar – tak! <3

      Det er sjovt, du siger det, for jeg syntes, det var SÅ mærkværdigt, at jeg ikke engang opdagede, at jeg købte på kredit – og når en eventuel påmindelse så ryger i spamfilteret, så kan jeg godt se, at man hurtigt kan ryge i fælden. Jeg skriver mig det bag øret til fremtidige køb – det er i øvrigt også dem, H&M bruger.

      Reply

      • Astrid
        13. november 2020 @ 20:41

        Jeg bliver så arrig når jeg læser det med spamfilter som undskyldning. Ja, det kan ske, men hvis man er et seriøst firma kan man gøre rigtig meget for at undgå spamfilteret. Arbejder selv med det.

        Alle seriøse firmaer gør virkelig meget for at undgå spamfilteret og her virker det nærmest som de gerne vil havne i det, så de kan sende rykkere ud.

        Reply

        • Linda
          13. november 2020 @ 20:48

          Jeg tror heller aldrig, jeg før har hørt om en bank, der ender i spam. Det virker… sjasket.

          Reply

    • Kristina
      14. november 2020 @ 19:56

      Også mig Maja! Jeg læser også med fra Sverige og ville skrive præcis det samme om Klarna. Interessant at se hvordan de pludselig spreder virksomheden ud over flere lande…

      Reply

      • Linda
        16. november 2020 @ 18:51

        @Kristina: Jeg er virkelig glad for de tilbagemeldinger, jeg har fået her, for det er klart noget, jeg vil være mere opmærksom på fremadrettet.

        Reply

  3. Eva
    13. november 2020 @ 21:13

    Men hvad kan 12’eren, som 11’eren ikke kan? Ja, står selv i samme situation med en 6’er, der taber batteri utrolig hurtigt🙄

    Reply

    • Linda
      13. november 2020 @ 21:22

      Kameraet, som faktisk er det, jeg primært bruger min telefon til, er væsentligt bedre i 12’eren end i 11’eren, med blandt andet nogle features, som gør, at man kan tage gode billeder om aftenen. Og så er den klargjort og kan køre 5G, og selvom der kommer til at gå noget tid, før det bliver standard, har jeg set op til flere af De Kloge sige, at det betyder, at den her telefon får længere levetid, end en iPhone normalt har, fordi den har et forspring. Jeg bruger mine telefoner i BUND, så for mig er det sidste ret afgørende.

      Reply

      • Eva
        13. november 2020 @ 21:26

        Aha, tak for svar😊Forhåbentlig er der også en bedre batterilevetid😅Sig endelig til, hvis du støder på et godt tilbud.

        Reply

        • Linda
          13. november 2020 @ 21:27

          You got it👍🏼❤️

          Reply

          • Eva
            13. november 2020 @ 21:37

            PS: nå, nu skal man også til at købe oplader og headset ved siden af..🤷🏻‍♀️6’eren er blevet så old-school😂

          • Linda
            13. november 2020 @ 21:40

            Ja, men til gengæld har den en magnetring i ryggen, som ser ud til at blive virkelig smart. Blandt andet er det, så vidt jeg forstår, meningen, at man kommer til at kunne sætte den fast, fx på instrumentbrættet i bilen vha magneten, samt mange andre smarte ting, som jeg ikke er nørd nok til at forstå😬😄

      • Tilde
        14. november 2020 @ 23:01

        12 pro fordi det er den der har lidar

        Reply

  4. Trine
    13. november 2020 @ 23:08

    Jeg kan varmt anbefale at købe brugte telefoner hos https://www.refurb.eu/da-dk/mobiltelefon Det fungerer super godt og er godt for miljøet.

    Reply

    • Rikke
      14. november 2020 @ 06:15

      Uh, det lyder spændende. Hvilke har du haft derfra, og hvor længe har de hver især holdt?

      Reply

    • Linda
      14. november 2020 @ 10:16

      @Trine: Super tip. Jeg er kæmpe tilhænger af at købe brugt, og tænker, at det bliver det, vi gør næste år, hvor jeg tror, at Frida skal have en mobil. Det er dødsmart, at der er et sted, hvor man er lidt mere sikker på, at telefonen fungerer som den skal, end hvis man køber privat på DBA, så tak for link – jeg har bogmærket det.

      For mit eget vedkommende bliver det en ny næste gang. Jeg bruger mine telefoner helt i bund, og derfor tænker jeg, at det miljømæssigt giver mere mening, at jeg denne gang køber en, der er spået til at have længere levetid, end de forrige, fordi jeg forventer at have den så længe, at jeg ville nå igennem to brugte på den samme tid. Min nuværende 6’er købte jeg i sin tid brugt, og den har jeg skiftet batteri i 3 gange. Samtidig begynder der også at være fejl på, som ikke længere bliver fejlrettet i iOs, simpelthen fordi telefonen er så gammel, at Apple har opgivet den:)

      Da jeg også netop har begravet mit gamle digital-kamera, kommer jeg til at gå over til kun at tage billeder med min telefon. Så med alle de mellemregninger in mente, er jeg nået frem til, at det, lige her, giver mest mening at købe en ny <3

      Reply

  5. Heidi
    14. november 2020 @ 11:39

    Det er sjovt. Jeg har netop købt et par ting på Monkis webshop, som også bruger Klarna. Og her var standard-settings ændret, så det var Klarnas finansieringsmulighed, der var valgt automatisk og den stod øverst.
    Jeg havde lige læst dit indlæg her, så jeg opdagede det inden og fik fundet valg nummer 4 på listen, som var kortbetaling. Sådan så det ikke ud, sidst jeg bestilte derfra i foråret…
    Irriterende at store webshops bruger et finansieringsfirma med tvivlsomme forretningsgange til deres generelle betalingsmulighed…

    Reply

    • Linda
      14. november 2020 @ 19:07

      Jeg kan mærke, at min sølvpapirshat begynder at røre på sig i skuffen….

      Reply

  6. Louise Sonne Dyreborg
    14. november 2020 @ 21:20

    Dropbox har en alle tiders funktion til at scanne og gemme kvitteringer.

    Reply

    • Linda
      16. november 2020 @ 18:51

      Godt tip, Louise – tak!

      Reply

  7. Anne M
    15. november 2020 @ 02:02

    Klarna er smarte (eller noget): deres forretningmodel gør, at de tager hele den økonomiske risici for webshoppen inkl. eventuel inkasso, i modsætning til almindelig kortbetaling, så det kan betale sig for webshoppen at have Klarna øverst, så flest muligt vælger den løsning. Klarnas håndtering af fakturaer og data er noget tvivlsomme, og sølvpapirshatten begynder at røre på sig, når man tænker på de algoritmer, de bruger for at kreditvurdere kunderne …

    Reply

    • Linda
      16. november 2020 @ 18:52

      Ok, 100 point til dig for vigtig info, Anne. Det forklarer meget!

      Reply

  8. Kira
    15. november 2020 @ 21:52

    Jeg oplevede det samme med Ellos onlinehandel som dog bruger Resursbank. Jeg troede jeg købte en kjole på kort (som jeg endda havde ventet på tilbud på) som kostede 350 mener jeg. Ovenpå flytning og forsinket post og jeg ved ikke hvad, endte kjolen med at koste mig 650 kr. Og der lå INTET i min mail nogle steder. De dummeste penge nogensinde. Jeg har brugt kjolen 1 gang og så gik elastikken i håndleddet i stykker.. Der skulle jeg have taget dit Karen-råd til mig 😉

    Et andet positivt tip dog – jeg ventede en pakke som skulle leveres til døren. Sad i min stue og arbejde da jeg fik en sms om at de forgæves havde forsøgt at aflevere min pakke og jeg ville få af vide hvor og hvornår jeg kunne hente den. Jeg har endda modtagerflex, så den kan lægges ved hoveddøren. Blev SÅ indebrændt og skrev for første gang nogensinde nærmest og klagede. Jeg blev mødt med en undskyldning og et tilbud om enten at få leveret pakken i løbet af en uge eller få et gavekort på 100 kr til sendentanke.dk. Så jeg blev glad for at jeg skrev i stedet for bare at hente pakken 🙂

    Reply

  9. Trine
    16. november 2020 @ 12:02

    Må jeg slå et slag for OnePlus mobil? Halv pris af iphone, super godt kamera, lækkert design, nem at bruge og ikke en masse show med opdateringer som hos apple.

    Reply

    • Rikke
      16. november 2020 @ 13:32

      Jeg har selv OnePlus (3T, gammel traver fra 2017) og elsker den ret højt.
      F.eks. er det dejligt at man for helt almindelige menneskepenge kan købe en mobil med så mange GB at man ikke løber tør for plads. Lige meget hvor mange mærkelige apps ens statslige arbejdsplads synes man skal installere på sin privatmobil for at kunne udføre sit job …

      MEN: Den er ikke for alle, synes jeg.
      Jeg er die hard Android-dame og tilgår IT som en kampsport (som jeg som regel vinder). Men jeg har indimellem været udfordret og har indtryk af at OnePlus lidt er et lukket kredsløb på hardware-fronten (du kan kun bruge OnePlus’ egne hovedtelefoner til mobilen, til gengæld kan de ikke bruges til andre af dine trådløse devices), en del apps fungerer suboptimalt på OnePlus (sandsynligvis fordi Google godt kan se at OnePlus er en stærkkonkurrent til Googles egne mobiler, og derfor forsøger at gøre det svært for dem)

      Reply

    • Linda
      16. november 2020 @ 18:59

      @Trine/Rikke:

      Jeg er virkelig glad for, at I melder ind og gør det detaljeret; jeg har aldrig hørt om OnePlus, og det er fedt at blive præsenteret for alternativer.

      Jeg kommer dog til at fortsætte med Apple; ikke fordi jeg ikke oplever ulemperne, for dem er der bestemt et par stykker af. Men gennem årene har jeg haft forskellige mærker af arbejdstelefoner, så jeg tror efterhånden, jeg har prøvet det meste. Min erfaring er, at det – for mig – simpelthen er for besværligt, at min telefon kører på ét system, mens mine andre devices kører på et andet, og for mig er Apple det mest intuitive. Jeg synes, det er rigtig rart, at jeg kan tilgå alt hvad jeg har på min telefon på min macbook, jeg er mindre sårbar ift. hvis noget går i stykker eller bliver stjålet, jeg skal kun holde styr på én konto, og alt hvad jeg har af høretelefoner kan bruges på kryds og tværs.

      Reply

  10. Stine
    19. november 2020 @ 20:48

    Hej Linda
    Måske du allerede har set det, men iPhone 12 er på tilbud hos Power nu, i forbindelse med Black Friday Week. Ved ikke, hvad de koster normalt, men tænkte straks på dig da jeg så det.

    Tak for en velskrevet og velfunderet blog 🥳

    Reply

    • Linda
      20. november 2020 @ 21:34

      Tusind tak for heads up – og for de fine ord <3

      Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.